- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 212
Část druhá - Vrcholný středověk, pozdní středověk, raný novověk
Nová učebnice z řady pro výuku dějepisu na středních školách pokrývá období vrcholného a pozdního středověku a raného novověku (přibližně roky 1100-1750).
Navazuje tedy na titul "Starší dějiny pro střední školy. Učebnice - díl první" (2018) a předchází titulům "Dějiny 19. století pro střední školy" (2016) a "Moderní dějiny pro střední školy" (2014).
Vysokoškolskými odborníky garantované zpracování se zaměřuje na velké společenské, kulturní a politické změny uvedených období. Je doplněno řadou konkrétních příkladů, úryvků z historických pramenů, množstvím ilustrací, podrobných dějepisných map atd.
Učebnice slouží k výuce dějepisu na středních školách, primárně pak na gymnáziích. Řada pokrývá celý obsah výuky dějepisu od pravěku až po nejnovější dějiny. Učebnice se věnuje epochám pravěku, starověku a raného středověku. Chronologicky předchází již vydaným titulům řady, jimiž jsou "Moderní dějiny pro střední školy" (2014) a "Dějiny 19. století pro střední školy" (2016). Následovat bude učebnice mapující vrcholný a pozdní středověk a raný novověk.
Také "Starší dějiny pro střední školy" jsou jako další díl řady tvořeny učebnicí (rozdělenou na dvě části), pracovním sešitem a průvodcem pro učitele (společnými pro obě části učebnice). Uvedené složky sady jsou provázány a doplňují se. Učebnice je nosičem informací, které studenti aplikují při realizaci úkolů v pracovním sešitu. Kombinace učebnice a sešitu umožňuje dosažení hlavních cílů sady. K nim patří především zohlednění dlouhodobých změn společnosti, které ve svých důsledcích ovlivňují i moderní dějiny. Cíl je zvlášť naplňován tematickými sondami věnujícími se fenoménům, jako jsou královská moc, obživa středověké společnosti apod. Vždy jde o jevy, které se dotýkají i naší doby - nová sada tak vytváří úvod k již vydaným titulům řady.
Velký prostor je v učebnicové sadě věnován evropským, resp. světovým dějinám, a to ve snaze zasadit vývoj českých zemí do širších souvislostí. Učebnice se současně zaměřuje na některé ve středoškolských učebnicích nedostatečně zohledňované problémy. A nezapomíná ani na fakt, že dějepis je interpretací minulého a že v demokratické společnosti přirozeně existuje více pohledů na dějiny. Proto v učebnici naleznete bloky věnované dějinám idejí a proměnám interpretací událostí. Do učebnice jsou konečně zařazeny i texty, které se snaží doplnit obecný výklad událostí o konkrétní příklady. Obdobně jsou připomínány hlubší příčiny a dlouhodobé důsledky událostí.
Obsah sady je uspořádán chronologicky s tím, že mezi podkapitoly řazené podle posloupnosti událostí jsou vkládány zmiňované tematické sondy, které vlivem dlouhodobého charakteru sledovaných jevů tuto posloupnost překračují. Texty jsou členěny do tří tematických celků. V úvodu každého z nich jsou zařazeny dějepisné mapy a časová osa vztahující se k danému období. V závěru učebnice se nachází blok Historická čítanka - jedná se o souhrn komentovaných přepisů částí zásadních historických dokumentů.
Graficky je titul sestaven tak, aby umožnil příjemnou práci s textem a hlubší porozumění látce. Odlišeny jsou bloky s hlavním učivem a bloky, v nichž jsou obsaženy doplňující informace.
Vrcholný středověk
Pozdní středověk
Na předělu epoch
Raný novověk
Historická čítanka
Rejstřík
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?