- Určeno pro:
- 8. ročník
- Formát:
- B5 (16 x 23 cm)
- Počet stran:
- 175
Letos již potřetí se scházíme nad vybranými uměleckými i neuměleckými texty a vstupujeme do literárního světa lyriky a epiky. Jen oddíl věnovaný loni a předloni dramatu a divadlu letos vyměníme za svět oživlých, pohybujících se obrázků - filmu a televize, těchto pro 20. století tak příznačných prostředníků, kteří nám denně přinášejí zprávy a informace, ale i umělecké zážitky. Seznámíme se s novými literárními a uměleckými žánry, prohloubíme své znalosti o literatuře, filmu i současné mediální komunikaci (do světa médií jsme vstoupili už např. při probírání reklamy); rozvineme své schopnosti samostatně tvořit texty, formulovat své názory, vést dialog se spolužáky a učiteli.
Opět vám nabízíme velké množství textů - od našich autorů i z jiných koutů světa, od nejstarších dob po současnost. Mezi texty se ale určitě neztratíte, protože už znáte z předcházejících ročníků rozvržení učební látky do tří bloků: lyrického, epického a dramatického. Letos začneme (obdobně jako v 6. ročníku) oddílem věnovaným lyrice, tedy hlavně vyjadřování citů, prožitků, postojů, názorů. Pokračovat budeme žánry drobné i velké epiky (veršované i prozaické) a rozloučíme se setkáním s televizí a filmem (dokumentárním, animovaným a hraným).
Jak už jsme rovněž zvyklí, budeme při práci s literárními texty zároveň obohacovat a rozvíjet své vyjadřovací schopnosti. Básnickými chvalozpěvy a žalozpěvy se necháme inspirovat k řečnickým projevům. S pomocí kronik a deníků se naučíme zaznamenávat, psát zápisy. Paměti a texty životopisné (biografické, autobiografické) vás povedou při psaní vlastního životopisu. A protože už budete umět vypravovat, popisovat, charakterizovat, zaznamenávat i "řečnit", můžeme se v závěru odvážit na dva náročné a velmi potřebné postupy, které uplatníte při přípravě svých referátů a dalších projevů: budete se učit - ústně i písemně - uvažovat a vykládat. Ke svým úvahám a výkladům budete určitě i v budoucnu potřebovat nejrůznější zdroje informací; řekneme si proto úplně na závěr něco o tom, jak vznikají, co obsahují knihy, časopisy, noviny, jak s nimi lze pracovat; vydáme se do knihkupectví a knihoven, dovíte se, co je to informatika a bibliografie. Tak budete opět o něco lépe připraveni na různé komunikační situace - školní i mimoškolní, pracovní i mimopracovní.
Možná už čekáte na to, že si zase budete literární a komunikační poznatky upevňovat i zábavnou formou - prostřednictvím her, křížovek a různých luštěnek. Ani tato vaše očekávání nezklameme, a mnoho dalších příležitostí k podobným činnostem vám nabídneme i v učebnici Procvičujeme, opakujeme.
Ještě malá poznámka: nepokládáme už za nutné u každého textu uvádět, abyste si slova, která případně neznáte, vyhledali ve vhodném slovníku.
I. UMÍME VYJADŘOVAT SVÉ CITY, PROŽITKY, POSTOJE....? JAK TO DĚLAJÍ BÁSNÍCI? ŘEČNICTVÍ
II. UMÍME VYPRAVOVAT, POPISOVAT, ZAZNAMENÁVAT UDÁLOSTI? DROBNÁ A VELKÁ EPIKA. REFERÁT, ŽIVOTOPIS, ÚVAHA
II. A. DROBNÁ EPIKA: ANEKDOTA, BAJKA
II.B. VELKÁ EPIKA: EPOS, BYLINY, POEMA
II. C. ZÁZNAM, ZÁPIS HISTORICKÝCH JEVŮ A UDÁLOSTÍ
III. DIALOG A MONOLOG VE FILMU. FILM - TELEVIZE - LITERATURA. VÝKLAD
IV. UMÍME SI OPATŘIT INFORMACE? KNIHY, KNIŽNÍ KULTURA, ČASOPISY, NOVINY
METODICKÉ POZNÁMKY PRO UČITELE
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?