- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 60
Pracovní sešit 2
Text je koncipován jako souhrn činností, které jsou tematicky rozděleny do osmi kapitol. Kapitoly jsou z obsahového hlediska navzájem relativně samostatné, tj. jako celek sice naplňují určitou logickou linii, v jednotlivých činnostech však na sebe výslovně neodkazují. To dává učiteli možnost pořadí kapitol změnit a rozhodnout se, jakými kapitolami se bude v určitém ročníku zabývat. Některá témata se však v různých kapitolách lehce překrývají, protože nahlížejí na danou problematiku z různých stran.
Stejně tak lze vybírat i mezi činnostmi v rámci každé kapitoly - podle představ učitele, časových možností, obtížnosti dané činnosti (obtížnost jednotlivých činností se značně liší), ročníku, již probrané látky atd. V tomto případě je však třeba upozornit, že pozdější činnosti v dané kapitole předpokládají, že žáci prošli některé předchozí činnosti v téže kapitole.
Některé činnosti jsou založeny klasicky na práci ve třídě, řada jiných však vyžaduje práci s rodiči, práci v "terénu" nebo se speciální technikou. Pro lepší orientaci jsou před jednotlivými činnostmi použity piktogramy.
K piktogramu "vztyčený palec" jen dodejme, že v některých případech jde o činnosti, které jsou z hlediska celkové náplně dané kapitoly klíčové. Tento piktogram tedy rozhodně neznamená, že bychom doporučovali danou činnost vynechat.
U většiny činností je v pracovním sešitě vytvořen prostor, kam si žák bude zapisovat výsledky a informace získané v rámci dané činnosti. V podstatě tak žákům zcela odpadá potřeba vést si odděleně sešit na zápisky a žáci vidí zadání a výsledky činností soustředěné na jednom místě (na rozdíl od standardního systému "učebnice a sešit na zápisky"). Na konci každé kapitoly je vložena volná stránka "Poznámky", určená pro doplňující informace, které by chtěl učitel žákům sdělit nad rámec jednotlivých činností v kapitole.
Každá kapitola je ukončena stránkou věnovanou opakování a sebehodnocení žáka. Pokud se učitel rozhodne některé činnosti v dané kapitole vynechat, může se pochopitelně stát, že žáci nebudou schopni zodpovědět některé body tohoto opakování.
Text se snaží pracovat v maximální možné míře s konkrétními reáliemi české ekonomiky tak, jak platily v době zpracování textu. Je tedy třeba brát v úvahu, že institucionální, legislativní a jiné detaily (např. internetové adresy, sazby daní, čísla zákonů) se mohly od doby zpracování učebnice změnit.
Formy práce popsané v jednotlivých činnostech lze chápat jako základ a je na učiteli, zda a jak se rozhodne tyto formy kombinovat nebo pozměnit v závislosti na místních podmínkách (počet žáků ve třídě, dostupnost výpočetní techniky, dopravní dosažitelnost institucí). Například je-li navržena osobní návštěva určité instituce, je možné namísto toho vyhledat informace o dané instituci na jejich internetových stránkách atd.
Kapitola 6: Aby peníze nezahálely
Kapitola 7: Když zaplatíš daně, co dostaneš za ně?
Kapitola 8: Kudy vlastně putují peníze
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?