- Určeno pro:
- 4. ročník
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 77
Tato publikace navazuje na Dyslektickou čítanku pro 1. - 2. ročník a Dyslekticku čítanku pro 2. - 3. ročník téže autorky.
Texty jsou voleny tak, aby svou rozmanitostí přitáhly ke čtení. Zpočátku jsou jednodušší, postupně však jejich náročnost stoupá. Před většinou článků najdete nejprve ve sloupcích vypsána obtížná slova určená k nácviku čtení. Kromě nich jsou v některých pasážích čítanky ve stejné grafické úpravě uvedena také slova, která s obsahem článků nesouvisí, ale vhodně slouží k docvičování techniky čtení. Kde je třeba k jejich plnění využití psacího náčiní, můžeme stránky vkládat do průsvitných fólií, na které lze psát obyčejnou tužkou. Předpokládá se, že dítě bude mít při plnění úkolů k dispozici i další potřebné pomůcky, jako je měkčidlo, bzučák, přehledy pravidel, barevná pravidla, dyslektická tabulka, stírací tabulka atd...
Za většinou článků jsou ještě různé otázky a úkoly, jejichž cílem je rozvoj slovní zásoby a nácvik písemného vyjadřování. Součástí sešitu jsou také úkoly na rozvoj zrakového a sluchového vnímání.
Tato publikace navazuje na Dyslektickou čítanku pro 2. - 3. ročník a slouží k docvičování čtení. Je určena k individuální i frontální práci ve čtvrtém, ale především pátém ročníku. Mohou ji používat žáci se specifickými poruchami učení integrovaní do běžných tříd základní školy. Pracovat s ní mohou rovněž všechny děti, které mají obtíže ve čtení. Vhodná motivace a vytvoření optimistické atmosféry předpokládá přímou práci učitele (rodiče, speciálního pedagoga...) s dítětem.
Texty jsou voleny tak, aby svou rozmanitostí přitáhly ke čtení. Zpočátku jsou jednodušší, postupně však jejich náročnost stoupá. Před většinou článků najdete nejprve ve sloupcích vypsaná obtížná slova určená k nácviku čtení. Kromě nich jsou v některých pasážích čítanky ve stejné grafické úpravě uvedena také slova, která s obsahem článků nesouvisí, ale vhodně slouží k docvičování techniky čtení. Samostatné čtení těchto slov dítětem je neúčelné, předpokládá se intenzivní nácvik za pomoci dospělého. Při výrazných obtížích nacvičujeme nejprve první písmena a slabiky ve slovech, pak čteme slova, která začínají zvoleným písmenem či slabikou, potom můžeme číst části sloupců a řádků, celé sloupce a řádky za sebou i napřeskáčku, nebo pouze jejich části atd...Teprve potom přistupujeme ke čtení vlastního textu, který je vytištěn tak, že připomíná čtení se čtecím okénkem: slabiky jsou rozlišeny pomocí polotučného písma. Následující cvičení s přečteným textem, jejichž náročnost se postupně zvyšuje. Jsou zaměřena na dysortografické obtíže dětí, ale i na porozumění čteného textu a odstraňování konfabulací. Kde je třeba k jejich plnění využití psacího náčiní, můžeme stránky vkládat do průsvitných fólií, na které lze psát obyčejnou tužkou. Předpokládá se, že dítě bude mít při plnění úkolů k dispozici i další potřebné pomůcky, jako je měkčidlo, bzučák, přehledy pravidel, barevná pravidla, dyslektická tabulka, stírací tabulka atd...Následuje další čtení textu, nyní již tištěného běžným typem písma. Dítě samo může srovnat, jak se jeho čtení zlepšuje - což se pro ně stává dobrou motivací - přitom přibývá stránek, které zvládlo.
Za většinou článků jsou ještě různé otázky a úkoly, jejichž cílem je rozvoj slovní zásoby a nácvik písemného vyjadřování. Součástí sešitu jsou také úkoly na rozvoj zrakového a sluchového vnímání.
Závěrem bychom vám chtěli připomenout, že práci s texty je potřebné prokládat dalšími reedukačními metodami a cvičeními podle druhu a typu obtíží, které jednotliví žáci mají.
S titulem Dyslektická čítanka pro 4. - 5. ročník souvisí:
určeno dětem 4. a 5. ročníků
Učebnice je vhodná na procvičení čtení pro děti druhých a třetích tříd bez čtenářských obtíží, pro ...
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?