- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 55
Pro děti od 5 let. K výuce psaní, domácí přípravě školáků a ke vzdělávání dětí s dysgrafií.
Cvičení v tomto sešitu doplňují nabídku současných preventivních programů, které slouží ke stimulaci jemné motoriky dítěte a představují tak vstupní etapu rozvoje psaní. Od podobných cvičení se předkládaný soubor liší dynamickým pojetím a zdůrazněním prvků motivační práce. Značná část předškoláků a školáků nemá v oblibě kreslení a malování; jde zejména o děti grafomotoricky méně vyspělé a motivované. Tento pracovní sešit by jim měl pomoci vytvořit si kladný vztah ke zmíněným činnostem.
Většina cvičení je koncipována na bázi soutěžení, linie tužky zde nahrazuje dráhu formule, auta pro rallye, bicyklu nebo jiného dopravního prostředku; v doplňujících cvičeních se objevují i jiná témata. Cvičení vždy vyžadují přesný pohyb tužky a vytváření cíleně směrovaných čar. Dítě by mělo v ideálním případě projet naznačené cesty co nejrychleji a dodržet linii vedení tužky nebo pastelky co nejpřesněji.
"Závodníci" se pomocí předkládaných závodních drah, labyrintů a silnic učí nejen přesnosti vedení kresebných linií, ale také dynamice grafomotorického projevu, jeho zpomalování a zrychlování. Cvičení rovněž stimulují rozvoj periferního vidění a posilují schopnost rozdělené pozornosti. Tam, kde prší, se silnice zužuje, a musíme tedy zpomalit. Tam, kde stojí u cesty lidé, musíme jet opatrněji.
V první části publikace jsou zařazena relativně jednoduchá průpravná cvičení k rozcvičení prstů a rukou. Obtížnost těchto průpravných cviků je naznačena množstvím znázorněných tužek. Jedna tužka značí úkol relativně snadný, pět tužek upozorňuje na poměrně obtížný úkol. Názvy jednotlivých pracovních listů (zejména v druhé části sešitu) rozvíjejí rovněž dětskou zvídavost a není na škodu, pokud dospělý tyto pojmy převezme a používá při závodění. Dítě se tak mimoděk setkává s některými zeměpisnými jmény.
Pro zesílení motivace jsou v záhlavích cvičení ve druhé části sešitu navrženy tabulky, do kterých může učitel nebo rodič adekvátním způsobem zapisovat výsledné časy dítěte. Nejdříve může dítě soutěžít samo se sebou a rodič zapisovat výsledné časy do tabulek se třemi řádky záhlaví. V tomto případě doporučuji používat různě barevné pastelky. Při cvičení ve dvojicích, které se lépe hodí pro školní práci učitelů a dětmi, lze využít dvou výtisků Cvičení pro rozvoj jemné motoriky a psaní a zaznamenávat výsledky do jednodušší tabulky se dvěma řádky.
Je dobré, pokud dospělí při práci s dítětem pojmenují fiktivního závodníka, auto nebo zvířátko a posunou tak závod na vyšší emoční úroveň. Pro dítě se soutěžení zároveň stává zajímavějším. Rodiče a učitelé by však neměli "závodníky" stresovat nepřiměřeně dramatickým vyhrocením situace. Proto rovněž doporučuji, aby při udělení "penále" za přejetí krajnice nebo po nárazu do stromu, zvířete či člověka připisovali časové "ztráty" místo trestných bodů. Navržené penalizační 3 sekundy jsou pouze orientační - je na dospělém, jak velké ztráty bude započítávat například při vyjetí ze silnice nebo při nabourání do stromu či něco jiného. Tímto způsobem se děti učí zodpovědnosti, uvedená cvičení pak lze snadno propojit s tématy bezpečnosti silničního provozu a s dopraví výchovou. Závody tedy mohou probíhat i ve dvojicích, kdy každé dítě pracuje samostatně ve svém sešitu Cvičení pro rozvoj jemné motoriky a psaní, zatímco dospělý měří čas a sleduje chyby. V tomto případě by však závodníci měli být přibližně stejně grafomotoricky vyspělí. Předpokládám, že v případě potřeby zahrají rodiče nebo učitelé roli rovnocenně zdatného soupeře. Nejdůležitější je nastolení hravé atmosféry, neboť dítě musí především zažít pocit úspěchu.
Při těchto grafomotorických závodech by dospělí měli také dohlížet na správné držení tužky. Měli by tudíž nechat děti závodit až po stabilizaci vhodného úchopu tužky. K navození doporučovaného držení slouží především průpravná cvičení v první části sešitu. Pro práci se nejlépe hodí běžná obyčejná tužka tvrdosti č. 2.
Tato publikace nepředstavuje komplexní zdroj podnětů pro rozvoj grafomotorických schopností dětí. Při vhodném použití však účinně doplní dostupné knihy s popisem reedukačních technik.
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?