- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 146
První titul z ediční řady Školní zralost, určené zejména pedagogům mateřských škol a prvního stupně základních škol, se věnuje tématu připravenosti dítěte na vstup do základní školy a tomu, co pro její optimální úroveň mohou udělat mateřské školy. Nechybí obecná charakteristika předškolního dítěte jak po stránce vývoje motorického, kognitivního, sociálního a motivačně-volního vývoje, tak po stránce hry a vývoje emocionálního. Samostatná kapitola se věnuje rozvíjení poznávacích funkcí dítěte. Zpracována je také problematika pedagogické diagnostiky v práci pedagoga mateřské školy. Závěr patří přehledu nejvýznamnějších změn, týkajících se předškolního vzdělávání a nástupu do školy, které přinesla novela školského zákona z roku 2016.
Vstup do základní školy je pro každé dítě životní událostí. Je to událost natolik významná, že je třeba věnovat náležitou pozornost tomu, zda je na ni dítě vůbec připraveno. V našich podmínkách to bývá zpravidla po dosažení šestého věku dítěte, nicméně vysoké procento odkladů školní docházky svědčí o tom, že celá řada dětí připravených není.
V této publikaci vám předkládáme témata, která pokrývají základní otázky, jež s problematikou školní zralosti souvisejí. Nejprve objasňujeme, co to vůbec je připravenost dítěte na vstup do základní školy a co pro její optimální úroveň mohou mateřské školy udělat. Nemůže chybět obecná charakteristika předškolního dítěte jak po stránce motorického, kognitivního, sociálního a motivačně-volního vývoje, tak po stránce hry a emocionálního vývoje dítěte. Jisté je, že některé oblasti školní zralosti lze ovlivňovat a pracovat na nich. Tomu, jak vhodně rozvíjet poznávací funkce dítěte, se věnuje další téma. Na to navazuje zpracovaná problematika pedagogické diagnostiky v práci pedagoga mateřské školy. Na závěr předkládáme i přehled nejvýznamnějších změn, které přinesla novela školského zákona z roku 2016.
Tyto důležité změny, které ze zmíněné novely školského zákona vyplývají, čekají na mateřské školy už od školního roku 2017/2018. Jedním ze zásadních cílů, jež tato novela přináší, je posílení významu kvalitního předškolního vzdělávání pro bezproblémový začátek vzdělávání dětí v základní škole. Proto zákon přináší novinku - zavedení povinného předškolního vzdělávání pro všechny děti poslední rok před nástupem do základní školy.
Učitelky a učitelé mateřských i základních škol jsou si velmi dobře vědomi, že vstup do základní školy je pro každé dítě i celou jeho rodinu velmi důležitým životním mezníkem. Proto hledají cesty, aby byl pro děti co nejplynulejší, nejpřirozenější a zároveň aby byly začátky učení v první třídě pro děti pozitivní, motivující, přinášely jim pocit uspokojení a sebejistoty.
Připravenost dítěte na vstup do základní školy (a co pro její optimální úroveň mohou mateřské školy udělat)
Charakteristika předškolního dítěte
Jak vhodně rozvíjet poznávací funkce dítěte
Pedagogická diagnostika v práci učitele mateřské školy
Související právní předpisy
S titulem Školní zralost a její diagnostika souvisí:
Druhý díl ediční řady Školní zralost přináší komplexně zpracované téma odkladů školní docházky....
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?