- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 136
Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny
Publikace Školák se speciálními vzdělávacími potřebami přináší nápady, jak pracovat s těmito žáky v průběhu plnění školní docházky, a to jak ve výuce, tak mimo ni.
Příručka je určena pedagogům, učitelům i jejich asistentkám, poradenským pracovníkům, speciálním pedagogům a školním psychologům a také rodičům.
V teoretickém úvodu připomíná legislativní rámec problematiky, definuje některé pojmy, nastiňuje možnosti spolupráce s odborníky a představuje nástroje vhodné pro práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Poskytuje také metodický návod, jak s publikací pracovat.
Druhou část příručky tvoří pracovní listy přehledně rozdělené do osmi tematicky zpracovaných kapitol. Ty se zaměřují zejména na trénink pozornosti a paměti, sociálních dovedností a komunikace, orientaci v prostoru a čase nebo emocionální výchovu. Najdete zde ale i část věnovanou nadaným žákům. Pracovní listy jsou zajímavě výtvarně zpracovány. Jednotlivé kresby přinesou nejen poučení, ale díky umu ilustrátorky také pobaví.
Příručka Školák se speciálními vzdělávacími potřebami je soubor pracovních listů, se kterými lze pracovat různými způsoby. Můžete je využít tak, jak jsou zařazeny v publikaci, nebo je chápat jakozdroj nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami i žáky nadanými ve svých školách nebo doma.
Na počátku příručky najdete teoretický úvod rozdělený na několik částí. První část obsahuje především základní definice používaných pojmů. Jsou v nich také informace o legislativě spojené se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Zaměřuje se také na odbornou péči o tyto jedince ve školách i školských poradenských zařízeních. Podrobněji se věnuje některým podpůrným opatřením - plánu pedagogické podpory, individuálnímu vzdělávacímu plánu, hodnocení výsledků vzdělávání a podpoře asistenta pedagoga. Jednotlivé kapitoly jsou doplněny shrnujícím doporučením pro pedagogické pracovníky škol i zákonné zástupce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Další část teoretidkého úvodu lze chápat jako obecný metodický návod, jak s publikací pracovat. Vysvětluje tematické rozdělení a formální zpracování pracovních listů. Kromě toho poskytuje informace o jejich vztahu k Rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělávání (Praha, leden 2016).
Hlavní část publikace Školák se speciálními vzdělávacími potřebami tvoří soubor pracovních listů, rozdělených do osmi tematických kapitol. Na začátku každé z nich najdete podrobné metodické návody, jak s jednotlivými listy pracovat. Doplňujeme je i stručnými návrhy činností, které s nimi tematicky i jinak souvisejí a navazují na ně.
Hlavních cílových skupin příručky je hned několik. Doporučujeme je pedagogickým pracovníkům (učitelům a asistentům pedagoga, případně vychovatelům školní družiny či klubu), zaměstnancům školního poradenského pracoviště (zejména výchovným poradcům a speciálním pedagogům) a zákonným zástupcům žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Přestože je příručka určena pro práci s uvedenými skupinami žáků, lze pracovní listy využít i pro práci s mnoha jednotlivci, ale i celými třídními kolektivy. Příručka není členěna, jak byste možná předpokládali, podle jednotlivých vyučovacích předmětů. Pracovní listy se totiž věnují spíše rozvoji osobnostních, sociálních a komunikačních dovedností každého žáka. To ale neznamená, že je nelze používat v rámci výuky jednotlivých vyučovacích předmětů. Přáli bychom si, aby tato publikace položila základ pravidelné a aktivní spolupráce mezi školou a rodinou. Proto na sebe v některých případech pracovní listy navazují a je vhodné, aby s nimi pracovaly obě zmíněné skupiny.
1. Trocha teorie
2. A ještě pár slov....
3. Pracovní listy
4. Závěr
5. Literatura
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?