- Určeno pro:
- 9. ročník
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 127
čítanka pro 2.stupeň základní školy speciální
Učebnice je koncipována tak, aby byla dostupná dětem s různými čtenářskými dovednostmi, které jsou v tomto věku již značně rozdílné. Obsahuje texty lehčí i složitější. Výběr i sled článků je ponecháván na učiteli a jeho tvořivém přístupu. Některé jsou vhodné k dramatizaci, která pomáhá dětem zvýšit sebevědomí a cvičit jejich paměť. Pomocí lidových pranostik a zvyků žáci poznávají život našich předků. Texty z encyklopedií by měly podněcovat žáky k vyhledávání dalších poznatků a tak naplnit i cíl vést žáky k celoživotnímu vzdělávání. Jednotlivé články vycházejí ze situací, které jsou žákům blízké. Zaměřují se na praktické využívání získaných znalostí.
Zahrnuje i texty z průřezových témat, které rozvíjejí a prohlubují komunikativní dovednosti a schopnosti. Učiteli je rovněž dána možnost využít některé části textu jako rozšiřující učivo či pro samostatnou práci žáků.
Učebnice je rozdělena do dvou částí:
1. část se synchronizuje s učivem věcného učení - je vhodná k využití v rámci mezipředmětových vztahů.
2. část je rozdělena podle ročních období - začíná podzimem, tj. začátkem školního roku a končí létem.
Učebnice obsahuje i články určené dobrým čtenářům, které jsou označené jako "Dárek pro dobré čtenáře". Jednoduché texty pro méně zdatné čtenáře, které jsou hlavně v první části učebnice, jsou psány větším písmem. Vzhledem k problematickému čtení těchto žáků je třeba pečlivě s nimi procvičit obtížnější slova (např. shluky souhlásek) nejdříve z tabule, společné vyhledávání těchto slov v textu v učebnici, podtrhávání slov, skládání slov z písmenkové tabulky, atd. a nakonec teprve čtení článku z učebnice.
Příklad metodického postupu u zdatnějších čtenářů:
1. rozhovor na dané téma - uvedení do situace, navození atmosféry obrázkovým materiálem, písničkou, básničkou,
2. procvičení obtížných slov (víceslabičných slov, shluků souhlásek...) napsaných na tabuli, jindy na lístcích, které má učitel v ruce,
3. vzorové čtení článku učitelem (asistentem),
4. rozbor článků - odpovědi na otázky učitele, u kratších článků pokus o vyprávění obsahu, zkušenosti dětí, vysvětlení neznámých pojmů, výchovné využití (ochrana přírody, vztahy v rodině, ohleduplnost, úcta k starším spoluobčanům, udržování čistoty a pořádku doma, na veřejnosti atd.),
5. čtení článku žáky, je-li delší, tedy jen jeho části podle zdatnosti čtenářů,
6. zadání domácího úkolu.
Tento postup je jen jednou z možností, jak s učebnicí pracovat. Důležitý je samostaný tvůrčí přístup učitele, který je řízen schopnostmi žáků v dané třídě.
I. Opakování
II. Česká rapublika
III. Rodina
IV. Nakupování
V. Služby
VI. Zdraví a nemoc
VII. Sexuální výchova
VIII. Pošta
IX. Doprava
X. Volný čas, pamětihodnosti
XI. Roční doby
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?