- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 164
Člověk a společnost - Inspirace a projekty
Pro učitele
Metodicky zaměřený text je označen názvem inspirace a projekty. Již z uvedeného názvu vyplývá vlastní koncepce tohoto "pomocníka" učitele při výuce dějepisu pro období od nejstarších dějin až do poloviny 17. století.
Vnitřní uspořádání této příručky plně koresponduje s učebnicemi Dějepis 6 a Dějepis 7 z nakladatelství Scientia. Při tvorbě jsme vycházeli zejména z těchto skutečností:
1. Každá kapitola z uvedených učebnic je rozšířena o řadu didaktických podnětů a námětů, které umožní učiteli přiblížit, procvičit a dále prohloubit probírané téma, přičemž navržené náměty a postupy propojují učivo v rozličných souvislostech včetně mezipředmětových vztahů.
2. Vedle prezentace převážně testových úkolů rozmanité podoby jsou nabízeny krátké ukázky z literatury, jejichž využití ponecháváme na Vaší libosti a úvaze, podmíněné především časovým možnostem a místním dispozicím
3. Nabídky aktivit sledují vedle motivačního cíle i rozvinutí zájmu žáků o předmět dějepis prostřednictvím dialogu učitele se žáky, který nejlépe může rozvíjet jejich intelektuální úroveň.
4. Metodické návrhy k jednotlivým částem učebnice sledují také prohloubení historického učiva pomocí didaktických prvků, které jsou žákům blízké, s využitím hravé a zábavné formy.
5. Snahou bylo vycházet z věkové přiměřenosti žáků a jejich schopnosti si své znalosti formou procvičování dále upevňovat; tím by mělo docházet k prohlubování intelektu žáků a získané poznatky dále propojovat z pohledu časových, prostorových i věcných hledisek.
6. Protože opěrným bodem výuky školního dějepisu zůstává i nadále osobnost učitele, může příručka přispět k rozvoji jeho vzdělanosti i charismatické stránky, pomocí níž pak dokáže učitel strhnout a zaujmout své žáky pro tento předmět.
Naší snahou bylo přispět také k řešení nových nároků, jež vyvstávají před školním dějepisem, který se pohybuje v prostředí, pro nějž je charakteristické střetávání liberálních a unifikačních tendencí. Pro výuku dějepisu jsou stále příznačné sklony k fotografičnosti a encyklopedičnosti, jakož i model cyklického vzdělávání. Proto se příručka snaží přiblížit i problémy každodennosti v historickém vývoji, které mohou vyvolat zvýšený zájem žáků o předmět a také napomoci při vytváření jejich funkčních znalostí při osvětlování historických příčin problémů současného světa. Tím by se měl školní dějepis stát pro žáky více přitažlivějším, než je tomu dosud.
Předmluva, úvod
Staroorientální státy
Antické státy
Středověk
Raný novověk
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?