- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 103
RVP, Školní vzdělávací program
Rámcový vzdělávací program, základní dokument současného vzdělávacího systému, se stal fenoménem pohledu na práci učitele a žáka 21. století. Vzhledem k tomu, že hudební výchova je jedním z předmětů, kde lze plně uplatnit kreativitu žáka ve vyučovacím procesu, rozhodli jsme se doplnit řadu učebnic hudební výchovy a metodických příruček k nim publikací, která by mapovala další možnosti přístupu k hudební výchově, napomáhala tvorbě učebních osnov tohoto vyučovacího procesu a usnadňovala jeho začlenění do konkrétního školního vzdělávacího programu.
Rámcový vzdělávací program umožňuje přistupovat k výuce v co nejširších souvislostech. Hudební výchova proto není jen hudebním poznáváním, získáváním dovedností a schopností v této oblasti, ale slouží i k rozvoji osobnosti žáka jako celku. Kromě očekávaných výstupů, k nimž práce v hudební výchově směřuje a které vymezuje RVP, se hudební aktivity stávají prostředkem k dosažení obecnějších cílů, tzv. klíčových kompetencí (kompetencí k učení, kompetencí k řešení problémů, kompetencí komunikativních, kompetencí sociálních a personálních, kompetencí občanských a kompetencí pracovních). Klíčové kompetence jsou společné všem vzdělávacím oblastem a oborům (vyučovacím předmětům).
V hudební výchově lze k dosažení klíčových kompetencí dospět prostřednictvím naprosté většiny činností, které jsou obsaženy v ucelené učebnicové řadě pro 1.-5. ročník ZŠ. Umožňuje to především pestrá vzdělávací nabídka, která plně odpovídá obsahu učiva daného RVP ZV. Výhodou hudebních aktivit je především činnostní charakter a možnost kreativního přístupu žáků k rozličné problematice. To vše vede k tzv. prožitkovému umění. Významnou roli dále hrají mnohé přesahy do jiných vzdělávacích oblastí a vazby k nim, které jsou naznačeny v úvodních textech ke každému setkání.
Z výše uvedeného vyplývá i možnost uplatnit hudební výchovu v projektovém vyučování. Kreativní učitel 1. stupně ZŠ má nebývalý prostor k výuce prostřednictvím tematických celků, vytvářením myšlenkových map atd. Hudební výchova se tak může stát vyučovacím předmětem zcela rovnocenným ostatním aktivitám celého pedagogického procesu.
I ČÁST OBECNÁ
OD RVP PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ K RVP PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
RVP ZV - SOUČASNÉ TRENDY
KLÍČOVÉ KOMPETENCE A JEJICH VZTAH K HUDEBNÍ VÝCHOVĚ
VZDĚLÁVACÍ OBSAH OBORU HUDEBNÍ VÝCHOVA V RVP ZV
II ČÁST PRAKTICKÁ
(Klíčové kompetence, vztahy a vazby, průřezová témata. Náměty k jednotlivým setkáním v učebnicích hudební výchovy)
PŘÍLOHA 1 - Možný postup při zpracovávání příprav na vyučovací hodiny - 2. ročník
PŘÍLOHA 2 - Možné zpracování vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu hudební výchova - 1. ročník
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?