- Určeno pro:
- 9. ročník
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 180
Příručka učitele doplňuje sadu materiálů k badatelské výuce dějepisu v 9. ročníku základních škol a na víceletých gymnáziích. Poskytuje odbornou i metodickou podporu při práci s učebnicí. Nabízí návrh průběhu vyučovací hodiny a metodické tipy k usnadnění organizace výuky.
Příručka učitele doplňuje sadu materiálů k badatelské výuce dějepisu. Každé kapitole jsou věnovány čtyři strany:
První dvoustrana obsahuje vzdělávací cíle kapitoly, vazbu na stávající verzi RVP ZV (2021) a návrh na uchopení kapitoly tak, aby ji bylo možné zvládnout během vyučovací hodiny. Na druhé dvoustraně jsou uvedeny komentáře ke každé části kapitoly, které se zaměřují nejen na vzdělávací cíle, ale přinášejí i historický kontext a metodické poznámky.
Proč pracovat s příručkou učitele?
– Poskytuje odbornou i metodickou podporu při práci s učebnicí.
– Obsahuje vzdělávací cíle, principy historického myšlení a badatelské dovednosti.
– Obsahuje vazbu na RVP ZV (k roku 2021).
– Nabízí návrh průběhu vyučovací hodiny a metodické tipy k usnadnění organizace výuky.
– Obsahuje návrh hodnocení badatelské otázky.
Badatelská učebnice dějepisu, kterou v této příručce komentujeme a přibližujeme, vychází z konceptu historické gramotnosti. Co to ale znamená být historicky gramotný? Je historicky gramotný člověk, který sype na požádání data z rukávu a přitom předpokládá, že existuje jen jedna dějinná pravda, kterou si všichni musí (s co největšími podrobnostmi) osvojit? Taková představa byla naposledy aktuální před více než třiceti lety. Ve 21. století už historici nejsou tak sebejistí ohledně vynášení soudů a zároveň stále častěji zkoumají nejen minulost, ale i to, jak se minulost "vytváří" v médiích, v populární kultuře, na sociálních sítích. Je na čase tento posun v historiografii promítnout i do škol.
Historicky gramotný člověk se orientuje v historické kultuře, která jej obklopuje, a je schopen používat své znalosti o minulosti a dovednosti s ní zacházet pro svůj občanský život. Představme si žáka, který vnímá rozdíl mezi prací historika a románovou či filmovou a televizní fikcí, který rozumí tomu, že výklad minulosti není v demokratické společnosti jednotný, ale vždy existují nějaké polemiky a kontroverze, který se umí do těchto diskuzí zapojovat a formulovat svůj vlastní názor, nikoli pouze na základě svých emocí či zkušeností svých starších příbuzných, ale také svých znalostí a kompetencí. Žáka, který umí analyzovat historické prameny, hledat odpovědi na otázky po vztahu minulosti a současnosti a sám takové otázky pokládat.
Koncept historické gramotnosti vychází z prací amerických a kanadských didaktiků (Peter Seixas, Samuel Wineburg), kteří navázali na práce svých britských kolegů. Představa historických kompetencí je nicméně přítomna i v německojazyčné didaktice dějepisu. Model, ze kterého vychází učebnice soudobých dějin, předpokládá samostatnou práci žáků s historickými prameny, která rozvíjí dvě složky, z nichž je historická gramotnost složena. Na straně jedné jsou to badatelské dovednosti, které jsou konkretizovány do několika činností vycházejících z toho, jak historické prameny zkoumají historici, na straně druhé jsou to principy historického myšlení, které strukturují přemýšlení žáků o minulosti.
4 Kdo je autorem badatelské učebnice dějepisu?
5 Úvod
14 Jak první světová válka změnila svět?
26 Proč vznikly totalitní režimy?
38 Co vedlo ke druhé světové válce?
50 Jaký je význam války pro současnost?
66 Co pro nás znamená holokaust?
78 Proč došlo ke studené válce a jaké měla důsledky?
94 Co přinesl komunismus?
110 Jak se změnil svět ve 2. pol. 20. století?
134 Jak dějiny utvářely místo, kde žijeme?
158 Jakým výzvám čelí současný svět?
182 Jak můžeme tvořit dějiny?
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?