- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 75
Pracovní sešit 1
<
Na začátku nového tisíciletí jsme svědky nebývale rychlého rozvoje finančních služeb a paralelně s tím zažíváme i poměrně významnou změnu chování české populace. Tradičně konzervativní postoj k úsporám a zadlužování se postupně mění, roste tendence k rychlé spotřebě i ochota občanů k zadlužování. Tyto tendence jsou zcela v souladu se začleňováním České republiky mezi moderní tržní ekonomiky, nejsou však zcela bez rizik a vyvolávají naléhavou potřebu alespoň základní orientace občanů ve světě financí. Bez základních ekonomických a finančních znalostí nelze činit kvalifikovaná rozhodnutí při správě osobních financí a rodinného majetku. To platí jak pro situaci, kdy jednotlivec či rodina potřebuje peníze půjčit, stejně tak pro situaci, kdy naopak zamýšlí finanční prostředky investovat. Znalost rizik a dlouhodobých důsledků využívání jednotlivých produktů je ale zatím relativně nízká, ačkoli finanční rizika se stala jedním z hlavních témat dnešního světa.
Velká rizika přitom ohrožují především mladou populaci, která je obecně méně konzervativní a více náchylná k riziku. Vstup do dospělosti je spojen s řadou náročných změn a rozhodnutí, z nichž řada má finanční rozměr, často s dlouhodobým horizontem. V počátečních fázích osamostatňování jedince od rodičů je přitom zcela přirozené začít realizovat dlouhodobé investiční záměry s finančními prostředky, vypůjčenými často na jedno i více desetiletí. Bylo by politováníhodné, aby byla mladá generace dlouhodobě zatížena následky neprozíravých a ukvapených rozhodnutí, učiněných často jen z důvodu nízké finanční gramotnosti. Nejde přitom pouze o znalosti finančních produktů, ale o základy fungování tržní ekonomiky, o nichž by měl mít každý vzdělaný občan alespoň základní povědomí. Každý žák či student si dříve nebo později položí otázku typu: mám zkusit podnikat nebo mám být raději zaměstnancem? Bydlet ve svém nebo raději v nájmu? A odkud se vlastně berou peníze? Aby si na tyto otázky uměl dobře odpovědět, musí mít alespoň základní vědomosti o ekonomice a penězích.
Vzdělávání v přírodovědných i humanitních oborech má v naší zemi dlouholetou tradici a proto se v mezinárodním srovnání můžeme pochlubit dobře vzdělanou populací. Ve světě peněz to ale prozatím neplatí, a to z několika důvodů. Finanční a ekonomická gramotnost nemůže mít dostatečnou oporu v domácí výchově, protože ani generace rodičů dnešních teenagerů nemohla získat dostatečnou zkušenost s finančními produkty běžnými v tržní ekonomice. Rovněž v oblasti školní výuky chybí nejen návaznost a tradice, ale také kvalitní a systematické učební pomůcky.
Ministerstvo školství, tělovýchovy a mládeže se rozhodlo na tuto situaci reagovat zařazením oblasti finančního vzdělávání do rámcových vzdělávacích programů. Česká národní banka, jakožto subjekt s výlučným a specifickým postavením na českém finančním trhu, považuje oblast finančního vzdělávání mladé generace za velmi důležitou. Proto se rozhodla v této oblasti angažovat a podpořit intelektuálně i finančně vydání první ucelené učební pomůcky v oblasti ekonomické a finanční gramotnosti pro vyšší ročníky základních škol a nižší ročníky víceletých gymnázií. (druhý díl)
Kapitola 1: Všechno má svého majitele
Kapitola 2: Ten dělá to a ten zas tohle
Kapitola 3: Ekonomika jako ústřední topení
Kapitola 4: Tak tedy za kolik aneb o cenách
Kapitola 5: Platit se dá i jinak než penězi
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?