- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 55
Pro začínající čtenáře a děti se specifckými poruchami učení
Mladí čtenáři mají před sebou opět soubor oblíbených cvičení na procvičování čtení, který volně navazuje na předchozí knížku Zábavná cvičení pro rozvoj čtení, vydanou nakladatelstvím Portál již v roce 2004.
Opět tedy mohou cestovat očima po řekách, letět vesmírem k tajemným souhvězdím a planetám, znovu odhalit zříceniny ukrytých hradů anebo se stát objeviteli vzácných brouků, pavouků anebo třeba drahokamů. To všechno se skrývá v tajenkách čtenářských cvičení, která složí především k procvičování očních pohybů začínajících i dyslektických čtenářů. Neboť ke správnému vyluštění předkládaných rébusů potřebujeme i jemnou souhru očních pohybů podloženou koncentrací a trpělivostí. Potřebujeme naučit oči klidně a plynule přecházet z jednoho natištěného písmene nebo figury ke druhému.
Cvičení mohou být vhodně využita i v rámci současných školních vzdělávacích programů, neboť rozšiřují vědomosti dětí v mnoha oblastech týkajících se zejména přírodovědy a zeměpisu. Dochází tak k propojování samotného procesu čtení s osvojováním si nových zajímavých názvů živočichů, podmořských proláklin, horstev či dalších pojmů ze zeměpisné či živočišné říše. U těch méně známých doporučuji využít internetových vyhledávačů a získat tak podrobnější informace, které mohou dále vhodně oživit proces učení.
Snažil jsem se plánovitě zařazovat do point cvičení méně známé pojmy a tak do jisté míry eliminovat kompenzační mechanismy předčasného odhalování výsledků. Soubor cvičení je rovněž rozšířen o řadu jednodušších rébusů, a vychází tak více vstříc i mladým, méně zkušeným čtenářům. V repertoáru předkládaných cvičení jsou tentokrát zahrnuta i malá tiskací písmena. Druhý díl tak logicky rozšiřuje nabídku původních cvičení z roku 2004, která obsahovala pouze písmena hůlková.
Obtížnost obrázků je orientačně ohodnocena měnícími se počty obrázků přesýpacích hodin, které se objevují hned za čísly cvičení. Jedny přesýpací hodiny znamenají poměrně jednoduchý úkol. Pět symbolů přesýpacích hodin označuje úkol nejvyšší obtížnosti.
Stupeň obtížnosti lze také ovlivnit způsobem práce. U menších dětí (tj. u žáků 2. - 4. ročníků) se osvědčuje podtrhávat tužkou písmena v tabulkách a slovech a spojovat obrázky s písmeny. Tyto děti si také mohou vypomoci postupným zakreslováním písmen řešení na všudypřítomné pomocné linky. Starší děti již mohou "cestovat" zpaměti a procvičovat si tak rovněž oblast fonematického vnímaní.
V žádném případě však nezapomínejte na zrakovou hygienu! Nenuťte děti luštit cvičení příliš dlouho. I řešení relativně snadných úkolů znamená pro děti výrazné zvýšení námahy. Před samotným "cestováním" proto doporučuji prohřát oči lehce přiloženou teplou dlaní a neprocvičovat víc než jednu stranu knihy denně.
Struktura zábavných cvičení kopíruje osvědčenou předchozí koncepci. Tj. po cvičeních průpravných , kdy se děti učí zvládnout určitý stále se opakující algoritmus řešení, následuje část samostatná, kde se již objevuje několik typů těchto algoritmů. Ke správnému pochopení luštění může napomoci i pohled do závěrečného klíče řešení.
Procvičování očních pohybů ke zlepšení čtení
Řešení
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?