O učebnici
METODICKÉ "PATERO" ÚVODEM
- Hlavbní koncept učebnice tvoří didaktizované příběhy propojené v seriál. Východiskem tohoto pojetí je poznání, že příběh má vyšší výchovnou hodnotu než pouhý didaktický text.
- Při práci s učebnicí doporučujeme následující strukturu vyučovací jednotky:
- - motivačně expoziční část - náslech, tj. interpretace (dramatické čtení) dané kapitoly,
- - expozičně fixační část - bližší seznámení žáků s nosnými úseky kapitoly,
- - fixačně tréninková část - individuální a skupinové řešení otázek a úkolů.
- Pro posílení "peeringového" efektu (žáci jsou vzděláváni prostřednictvím svého vrstevníka) doporučujeme preferovat čtení textu vybraným žákem (jakýmsi "zástupným Valdou") před učitelovou interpretací.
- Text vychází z osnov základní i obecné školy. V případě obecné školy, kde je hodinová dotace předmětu vyšší, doporučujeme každé kapitole věnovat dvě samostatné hodiny (u některých kapitol více vyučovacích jednotek). První hodinu je vhodné zasvětit zcela dramatickému čtení a výkladu podstatných částí textu, druhou hodinu věnovat zpracovávání úkolů a týmové práci žáků.
V případě základní školy víceméně platí relace 1 kapitola = 1 vyučovací jednotka, přičemž jádrem struktury hodiny zůstává opět interpretace textu učitelem a upozornění na jeho nosné části. Ve zbývající části hodiny učitel vybere jen některé z cvičení.
- Část otázek a úkolů je zpracovaná formou dramiky (výchovné dramatiky), která vyžaduje týmovou spolupráci žáků. Pro výrazný sociální efekt doporučujeme preferenci právě těchto úkolů.
Obsah učebnice
Metodické patero úvodem
ČLOVĚK A DOSPÍVÁNÍ
- 1. Dospívání
- 2. Hledání nového naplnění života
- 3. Opakování aneb Od plenek k dospělosti
ČLOVĚK HLEDAJÍCÍ SPOLEČENSTVÍ
- 4. Hledání blízkého člověka
- 5. Komunikace
- 6. Muž, žena, láska a všechno, co k tomu patří
- 7. Opakování aneb Erotika pro gramotné
ČLOVĚK HLEDAJÍCÍ SVŮJ SVĚT
- 8. Člověk a svět
- 9. Zdravý způsob života
- 10. Opakování aneb Vývoj života na Zemi
ČLOVĚK HLEDAJÍCÍ SÁM SEBE
- 11. Jaký to všechno má smysl?
- 12. Náhražky smyslu života
- 13. Opakování aneb Začíná to nevinně
ČLOVĚK A PŘEDPOKLADY SOUŽITÍ
- 14. Člověk a řád
- 15. Lidská práva v zrcadle dějin
- 16. Problémy v oblasti lidskýh práv
- 17. Všeobecná deklarace lidských práv
- 18. O právní ochraně člověka, egoismu, intoleranci i dalších záležitostech
- 19. Opakování aneb Páni a kmáni
ČLOVĚK A PŘEDPOKLADY ZAPOJENÍ DO LIDSKÉ SPOLUPRÁCE
- 20. Zaměstnání nebo povolání?
- 21. Opakování aneb Co se v mládí naučíš
ČLOVĚK A PŘEDPOKLADY HARMONICKÉHO SOUŽITÍ SE SVĚTEM
- 22. Člověk poznává svět
- 23. Člověk jako tvůrce
- 24. Opakování aneb Vývoj náboženského myšlení
- 25. Souhrnné opakování aneb Hra o špetku štěstí