Soubory barevně ilustrovaných volných listů slouží v předslabikářovém období k nácviku základních čtenářských dovedností. Postihují a zpracovávají učivo vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura dané RVP ZV – přílohou upravující vzdělávání žáků se speciálními potřebami.
Tabulky ke čtení si získaly velkou oblibu mezi prvňáčky a jejich učiteli. Soubory barevně ilustrovaných volných listů slouží v předslabikářovém období k nácviku základních čtenářských dovedností.
Tabulky ke čtení pro 1. ročník základní školy postihují a zpracovávají učivo vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura dané Rámcovým vzdělávacím programem základního vzdělávání – přílohou upravující vzdělávání žáků se speciálními potřebami.
Lze je využít i jako doplněk slabikářů používaných v běžných typech škol. Využití mohou nalézt i v předškolním vzdělávání či při vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra apod.
Celková koncepce pracovních listů je logická a má vhodné členění. Pracovní listy slouží rozvoji slovní zásoby a ke zdokonalování komunikačních schopností žáků, dále k procvičování učiva – tvoření slov, určování první hlásky ve slovech apod. V obsahu učitelé, případně rodiče naleznou návod, jak s pracovním listem pracovat, a k čemu slouží. Pracovní listy odpovídají po stránce metodické i didaktické požadavkům, které jsou na obdobné učební texty pro žáky základní školy kladeny. Jsou pěkně využity i mezipředmětové vztahy se vzdělávacím oborem Člověk a jeho svět. Po stránce didaktické je učivo dobře zpracováno, vhodně doplňuje slabikář Naše čtení I. Žákům, kteří vyžadují pomalejší tempo výuky a individuální přístup, napomáhají ke snadnějšímu pochopení učiva. Grafická úprava pracovních listů je pěkná, motivuje zájem žáků.
Určeno pro:
1. ročník
Formát:
A4 (21 x 30 cm)
Počet stran:
70
Obsah učebnice
1. Letadla, auta, parníky. Rozlišování velikostí. Uspořádání na ploše.
2. Velké a malé nádobí. Komu to patří?
3. Velké a malé nářadí. Komu to patří?
4. Nákladní vlak. Řazení na kolejích (řádcích) zleva doprava.
5. Věšení kapesníků. Řazení zleva doprava. Velký - malý.
6. Houpačky. Nahoře - dole.
7. Policie. Podklad pro třídění obrázkového materiálu z tab. č. 8.
8. Obrázkový materiál pro třídění.
9. Děti si hrají. Třídění na dvě skupiny podle různých hledisek.
10. Jak šla zvířátka do lesa. Vpředu - uprostřed - vzadu.
11. O veliké řepě. Řazení zleva doprava. Vpředu - vzadu, před - za.
12. Co k sobě patří? Skládání dvojic, které k sobě funkčně patří.
13. Děti a jejich hračky. Skládání dvojic obrázků k sobě podle situačního obrázku.
14. Děti, aktovky a čepice. Skládání dvojic obrázků.
15. Pohádka o budce. Obrázkový materiál k dramatizaci pohádky.
16. Pohádka o třech medvědech. Obrázkový materiál k pohádce. Velký - prostřední - malý.
17. Najdi druhou botu. Rozlišování tvaru a barvy.
18. Skládání jednotlivostí ze dvou částí.
19. Podklad pro skládání dortu nebo koláče z tab. č. 37. Ozdobný dort s kytičkami. Skládání celku z částí.
20. Konturový podklad pro skládání rozstříhaného barevného obrázku z tab.č. 21 "V létě."
21. Obrázek "V létě". Skládání celku z částí.
22. Konturový podklad pro skládání rozstříhaného barevného obrázku z tab. 23 "Na podzim".
25. Co je stejné, co je jiné? Rozlišování malých rozdílů.
26. Řazení trojic obrázků podle správného časového pořadí.
27. Ranní příprava do školy. Řazení obrázků podle časového sledu.
28. Podklad pro pokládání rozstříhaných obrázků z tab. č. 27.
29. Jak se chlapec oblékal. Řazení obrázků podle posloupnosti.
30. Rozlišování jednoduchých obrazců. Kolo, kapesník, dopravní značka.
31. Rozlišování dalších obrazců. Obálka, šiška, drak - hvězda.
32. Letadla. Rozlišování směru, tvaru, barvy.
33., 34. Rozlišování a napodobování cviků podle skutečnosti, podle obrázků, podle pohybových znaků (schemat). Souměrné cviky.
35. Rozlišování a napodobování cviků. Zrcadlové cviky.
36. Rozlišování a napodobování nesouměrných cviků.
37. Ozdobný koláč. Skládání celku z částí. Napodobování polohy podle vzorů. Pokládání na podklad na tab. č. 19.
38. Králíci v králíkárně. Rozlišování polohy.
39. Co komu patří? Rozlišování tvarů písmen. (Žáci je nemusí umět číst.)
40., 41., 42., 44., 45., 46., 47. Tabulky k procvičování nově vyvozovaných velkých a malých písmen.
43. Rozdělování slov na slabiky.
48., 49. Procvičování velkých a malých písmen. K označování stanoveného písmena se použije vhodného způsobu, aby se tabulka neznehodnotila. (Fólie, tyčinka, korálek apod.)
50., 51. Která písmena k sobě patří? Procvičování velkých a malých písmen.
52., 53., 54., 55., 56. Předlohy k pokládání slov a slabik na mřížky podle obrázků. Slabiky a slova jsou na tab. č. 67., 68., 69., 70.
57., 58. Obrázky k poznávání a určování první hlásky ve slově. Třídění obrázků podle první hlásky.
59., 60. Třídění obrázků podle druhů. Osvojování obecných pojmů: ovoce, zelenina, nábytek, nádobí, potraviny, dopravní prostředky, oblečení, ptáci, zvířata, nářadí.
61., 62., 63., 64. Jednotlivá malá a velká písmena probíraná v 1. ročníku zvláštní školy.
65., 66. Otevřené slabiky k opakování a procvičování čtení slabik vcelku.
67., 68. Slova rozdělená na slabiky k pokládání na mřížky podle obrázků na tabulkách č. 52 až 56.
69., 70. Celá slova k pokládání na mřížky podle obrázků na tabulkách č. 52 až 56.