- Formát:
- B5 (16 x 23 cm)
- Počet stran:
- 224
Dyslexie, dysortografie, dysgrafie. Praktický nácvik pro 2. stupeň ZŠ
Tato praktická kniha obsahuje konkrétní příklady i cvičení a je zaměřena především na žáky 2. stupně ZŠ. Využít ji ale mohou také žáci starší, studenti SŠ a VŠ, stejně jako dospělí.
Jednotlivé kapitoly se věnují práci s texty od psaní souvislých textů, výpisků z učebnic a dalších odborných článků, až po učení slovíček v cizích jazycích. Nepomíjí ani alternativní způsoby zpracovaní informací, zapamatování si učiva, porozumění čtenému a využití moderních technologií. Vše názorně a srozumitelně.
Autorky úspěšné publikace Specifické poruchy učení připravily další titul, který je zaměřen především na žáky 2. stupně ZŠ, využít jej ale mohou také žáci starší, studenti SŠ a VŠ i dospělí a samozřejmě také rodiče, učitelé, doučovatelé, speciální pedagogové a psychologové.
Jednotlivé kapitoly se věnují práci s texty (psaní souvislých textů, psaní výpisků z odborných textů, učení slovíček v cizích jazycích), porozumění čtenému, alternativním způsobům zpracování informací a zapamatování si učiva i využití moderních technologií.
Co v knize najdete?
* systematický trénink dovedností, které v souvislosti s dyslexií potřebujeme posílit
* pomoc pro nalezení vlastních způsobů práce
* konkrétní příklady a praktická cvičení
Kvalitní čtenářské dovednosti představují klíč k úspěšné celoživotní vzdělanosti. Kdo nechce přestat s nápravou problémů se čtením ve třetí či čtvrté třídě, sáhne po této publikaci. Obsahuje cvičení a úkoly, které svou náročností odpovídají rozumové vyspělosti dítěte na druhém stupni a současně respektují jeho čtenářské dovednosti. Volba cvičení rovněž odpovídá současným poznatkům o efektivní nápravě poruch čtení.
PhDr. Václav Mertin, dětský psycholog, Katedra psychologie FF UK Zuzana Hladíková pracuje jako psycholožka v neziskové organizaci DYS-centrum Praha, z. ú. Věnuje se jak problematice specifických poruch učení a chování, tak i obecnějším otázkám edukace. Je spoluzakladatelkou Základní školy Poznávání. Podílela se na vzniku několika publikací a komplexního tréninkového programu pro středoškoláky s dyslexií nazvaného „Já na to mám“. Lenka Krejčová pracuje jako psycholožka v neziskové organizaci DYS-centrum Praha, z. ú. a na Katedře psychologie FF UK. Byla zapojena do lokalizace několika diagnostických metod. Dlouhodobě se také zabývá specifickými poruchami učení a chování, což přerostlo v ucelený zájem o problematiku edukace a systém vzdělávání. Spolu se Zuzanou Hladíkovou založila Základní školu Poznávání. Je autorkou nebo spoluautorkou řady časopiseckých článků a knih, podílela se na vzniku komplexního tréninkového programu pro středoškoláky s dyslexií.
Tato kniha je věnována žákům s dyslexií anebo dysortografií na druhém stupni základní školy, případně i studentům středních škol či vyšších stupňů studia (pro zjednodušení budeme nadále hovořit o žácích, ale máme tím na mysli žáky i studenty, všechny, kteří naši publikaci využijí). Často se setkáváme s tím, že těmto žákům nemáme co nabídnout. Nedaří se nám najít ucelenou publikaci, která by jim pomáhala trénovat to, co v souvislosti s dyslexií potřebují posílit, a zároveň jim pomáhala najít si své vlastní způsoby práce, které jim vyhovují a dobře se za jejich užití učí. Proto vznikla tato publikace. Snažili jsme se do ní začlenit své zkušenosti se žáky, kteří se stali našimi klienty. Při psaní jsme na ně intenzivně mysleli a cvičení, úkoly i texty jsme připravovali tak, aby je to bavilo, obohatilo to jejich dovednosti a současně bylo užitečné ve škole. Některé úkoly jsem vymysleli a hned jsme je s klienty zkoušeli a viděli, že fungují. Jiné úkoly jsme měli dlouhodobě prověřené, ale vždy jsme je s klienty řešili jen metodou tužka - papír a vymýšleli je ad hoc při individuální práci. Tak jsme jim nyní dali konkrétní strukturu a připravili je do podoby systematického tréninku, který můžete využívat.
Když říkáme, že postrádáme materiály pro žáky na druhém stupni základních škol, a proto vznikla tato kniha, není to úplně přesné vyjádření. Při volbě témat i tvorbě úkolů jsme měli na mysli především naše klienty, kteří mají za sebou řadu let intervencí, reedukací a nácviků. Prostý trénink čtení nebo psaní už jin nestačí, nekoresponduje s jejich potřebami ve škole, nepomáhá jim se školní prací. Předpokládáme ovšem, že takoví žáci se vyskytují i jinde, že jsou školy, které od prvních tříd průběžně podporují žáky, jimž se nedaří ve čtení nebo psaní, že jsou poradenská zařízení či praxe soukromých speciálních pedagogů, kteří dlouhodobě spolupracují s klienty. Po řadě let společné práce vidí pokrok, který je hoden obdivu, ale současně si kladou otázku, jak takové žáky dál podpořit, jak posilovat jejich studijní dovednosti, které právě nyní potřebují při učení na druhém stupni základní školy, nebo třeba i po přestupu na střední školu.
Při jakékoli práci se žáky s dyslexií platí pravidlo, že intervenci začínáme na takové úrovni, na níž žák ještě zvládá, a postupně mu pomáháme různé obtíže překonat, resp. zmírnit. Může se proto stát, že ve škole nebo v poradenské praxi potkáme žáka, který je sice na druhém stupni základní školy, ale pro svoji podporu potřebuje materiály, jež odpovídají nižšímu ročníku studia. Je zapotřebí s ním trénovat základní postupy čtení, pomoci mu v oblasti grafomotoriky, percepcí apod. Pro takové žáky či klienty existuje v současné době nepřeberné množství materiálů. Nabídka pracovních listů i didaktických pomůcek pro předškolní děti a žáky v prvních ročnících školní docházky je ohromná a stále se rozšiřuje. Někdy je nutné při práci se staršími žáky čerpar právě z těchto materiálů, přestože z hlediska roků povinné školní docházky už jsou na druhém stupni ZŠ. Rozhodně tedy nelze tuto publikaci automaticky použít pro každého žáka druhého stupně. Nezbytným východiskem práce je kvalifikované rozhodnutí (poradenského pracovníka, učitele, doučovatele, nebo i zkušeného a poučeného rodiče), zda jsou materiály, které publikace nabízí, pro žáka vhodné, nebo je nutné sáhnout po něčem jednodušším. Možná se úkoly z naší publikace budou hodit za několik let, možná třeba až na střední škole, nebo při přípravě na středoškolské studium. Rozhodující není věk, ani postupový ročník školy, ale úroveň dovedností. Jen tak bude zajištěno, že trénujeme to, co žáci potřebují, a uvidíme skutečné pokroky. Navíc, kdybychom se pustili do práce, která je pro žáka příliš obtížná, ztratili bychom jeho zájem. Naopak když zažije, že zvolené postupy zvládá, a dokonce mu pomáhají při školní práci, motivace se bude zvyšovat.
Než se pustíte do práce, rádi bychom shrnuli základní informace o dyslexii a dalších podobných obtížích a nastínili, co vás v publikaci čeká a jak s ní zacházet. Nejde o knihu, kterou je potřeba přečíst od první do poslední stránky, aby čtenář znal děj a porozuměl pointě. V knize můžete listovat a vybírat témata, která jsou právě aktuální, či postupy, které je přeba trénovat. V rámci práce se žáky je zapotřebí vybírat cvičení a úkoly podle jejich potřeb, podle jejich studijních preferencí, podle aktuálních nároků školy a učení. Při práci žáků rozhodně nesledujeme výkony a netrháme rekordy. Cílem je porozumění, osvojení užitečných studijních dovedností a nabytí přesvědčení, že žák práci zvládne, že "ví, jak na to".
1. TECHNIKA ČTENÍ
2. ČTENÍ S POROZUMĚNÍM
3. PSANÍ VÝPISKŮ Z ODBORNÝCH TEXTŮ
4. PSANÍ SOUVISLÝCH TEXTŮ
5. ALTERNATIVNÍ ZPŮSOBY ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ
6. ODBORNÉ POJMY V RŮZNÝCH VYUČOVACÍCH PŘEDMĚTECH
7. UČENÍ SLOVÍČEK V CIZÍCH JAZYCÍCH
8. TRÉNOVÁNÍ PAMĚTI
9. VYUŽITÍ MODERNÍCH TECHNOLOGIÍ PŘI UČENÍ
10. UŽITEČNÉ PROGRAMY, MATERIÁLY, POMŮCKY A DALŠÍ TIPY
11. POUŽITÁ LITERATURA
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?