- Formát:
- A5 (15 x 21 cm)
- Počet stran:
- 240
Inkluze je tématem rezonujícím nejenom mezi pedagogickými odborníky a profesionály ve školské praxi, ale díky poměrně intenzivní medializaci (v pozitivním i negativním smyslu) se s touto problematikou nepochybně setkala i převážná část veřejnosti. Inkluzivní přístup ve vzdělávání je již popsán v řadě českých publikací, nikoliv ale dostatečně srozumitelným, přehledným a komplexním způsobem.
Mezi odborníky proto panují značné rozpaky v otázce porozumění a zejména aplikace tohoto přístupu jak ve školní a mimoškolní edukaci, tak rovněž v širším významu inkluze coby sociálního konceptu.
Zcela nevyjasněn zůstává vztah mezi inkluzivní pedagogikou (jako nově se formující pedagogickou disciplínou) a speciální pedagogikou (jako již pevně etablovaným oborem s dlouholetou tradicí v českém školství i v dalších oblastech souvisejících se životem osob s postižením či znevýhodněním, včetně dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami).
Kniha nabízí čtenářům vymezení a zpřehlednění oblastí inkluzivní a speciální pedagogiky, kterým se autor dlouhodobě věnuje teoreticky, výzkumně, publikačně i na úrovni přímé praxe, a zejména pak jejich propojení v konceptu inkluzivní speciální pedagogiky.
Může být proto přínosná nejenom pro odborníky v oblasti pedagogiky a vzdělávání, sociální práce nebo dalších pomáhajících profesí v akademické sféře i v profesní praxi, ale stejně dobře poslouží jako učebnice pro studenty řady souvisejících oborů (učitelství, sociální práce, psychologie, sociologie, zdravotnických oborů apod.), zejména na úrovni terciárního a celoživotního vzdělávání. Tím spíše, že podobným způsobem u nás dosud nebyl předkládaný obsah publikačně zpracován.
Kniha není vyčerpávajícím přehledem speciálně pedagogického oboru ani vědeckou obhajobou inkluzivních myšlenek. Je koncipována jako námět k novému promýšlení a přehodnocování speciálně pedagogické teorie i praxe na základě velmi inspirativních inkluzivních hodnot a myšlenek v kontextu reality současné společnosti. Reflektuje proto rozmanitou škálu různých koncepcí a myšlenkových schémat, která se ve speciální a inkluzivní pedagogice objevují, a pracuje také s variabilní terminologií (tam, kde není jednoznačně ustálená). Některé pasáže proto mohou připadat některým čtenářům i provokativní - což ale nemusí být překážkou, aby se i pro ně stala kniha zároveň inspirativní. Může tak dobře posloužit jako přehledová učebnice, stejně jako iniciační publikace pro tvůrčí akademickou práci anebo impulz pro různé výzkumné aktivity. A možná v ní čtenáři najdou i další podněty, které budou nakonec prospěšné nejenom jim samotným, ale skrze ně především lidem patřícím do cílové skupiny celé inkluzivní speciální pedagogiky.
Úvodem
1. Inkluze jako model sociální existence
1.1 Přístup společnosti k lidem s odlišností v historickém kontextu
1.2 Inkluzivní trendy v postmoderním světě
1.3 Inkluzivní hodnoty a etický rozměr inkluze
1.4 Parametry inkluzivního společenství
2. Speciální a inkluzivní pedagogika: průniky a protiklady
2.1 Profilace a paradigma speciální pedagogiky
2.2 Profilace a paradigma inkluzivní pedagogiky
2.3 Inkluzivní speciální pedagogika jako průnikový koncept
3. Speciální pedagogika v inkluzivní praxi
3.1 Struktura a cílové skupiny oboru speciální pedagogika
3.2 Speciálně pedagogické postupy
3.3 Speciální pedagogika v poradenské praxi
3.4 Speciální pedagogika v edukační praxi
3.5 Speciální pedagogika v sociálních službách
3.6 Speciální pedagogika v dalších klinických oblastech
4. Inkluzivní edukace osob se speciálními potřebami
4.1 Speciální vzdělávací potřeby a jejich diagnostika
4.2 Podpůrná opatření ve vzdělávání
4.3 Děti, žáci a studenti se speciálními potřebami v českých školách
4.4 Příprava pedagogů pro inkluzivní vzdělávání a podpora v praxi
4.5 Spolupráce mezi školou, rodinou a dalšími subjekty
4.6 Rozvoj školy jako centra inkluzivní komunity
5. Inkluze osob s tělesným nebo zdravotním omezením
5.1 Tělesná postižení a zdravotní omezení
5.2 Specifika života s fyzickým omezením
5.3 Inkluzivní přístup k lidem s fyzickým omezením
6. Inkluze osob s omezením zrakového vnímání
6.1 Omezení zrakového vnímání
6.2 Specifika života s omezením zraku
6.3 Inkluzivní přístup k lidem s omezením zraku
7. Inkluze osob s omezením sluchového vnímání
7.1 Omezení sluchového vnímání
7.2 Specifika života s omezením sluchu
7.3 Specifika života s hluchoslepotou
7.4 Inkluzivní přístup k lidem s omezením sluchu anebo s hluchoslepotou
8. Inkluze osob s narušenou komunikační schopností
8.1 Narušená komunikační schopnost
8.2 Specifika života s narušenou komunikační schopností
8.3 Inkluzivní přístup k lidem s narušenou komunikační schopností
9. Inkluze osob s mentálním nebo jiným psychickým omezením
9.1 Mentální a psychická omezení
9.2 Specifika života s mentálním nebo jiným psychickým omezením
9.3 Inkluzivní přístup k lidem s mentálním nebo jiným psychickým omezením
10. Inkluze osob s omezenou sociální přizpůsobivostí nebo se sociálním znevýhodněním
10.1 Omezení sociální přizpůsobivosti
10.2 Inkluzivní přístup k lidem s omezenou sociální přizpůsobivostí
10.3 Sociální a sociokulturní znevýhodnění
10.4 Inkluzivní přístup k lidem se sociálním a sociokulturním znevýhodněním
Resumé (česky)
Resumé (English)
Literatura
Rejstřík
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?