Košík 0 Kč
Celková cena:
0 Kč
Počet produktů:
K pokladně Košík je prázdný Zboží v košíku

    -18%

    • Přehledné dějiny literatury 1

    Přehledné dějiny literatury 1

    Naše cena s DPH:
    208 Kč DPH 0%
    Původní cena s DPH:
    254 Kč
    Ušetříte:
    46 Kč
    Dostupnost:
    skladem
    ks
    DO KOŠÍKU
    Autor:
    Balajka Bohuš
    Nakladatel:
    FORTUNA
    Kód zboží:
    16752
    EAN:
    9788071687177
    ISBN:
    8071683663
    FORTUNA

    Popis produktu

    • Poutavě, přístupně a podrobně zpracované dějiny české a světové literatury jsou určeny pro studenty středních škol všech typů, pro učitele literatury i pro širokou veřejnost.
    • První díl je věnován literatuře do první světové války, druhý díl literatuře meziválečné.

     

    Určeno pro:
    Střední škola
    Formát:
    A4 (21 x 30 cm)
    Počet stran:
    240

    O učebnici

    Předmětem literatury je člověk zobrazený ve své citové a rozumové sféře, v projevech svého jednání i při řešení základních životních situací.
    Lidský jedinec však nežije ve vzduchoprázdnu, přichází do styku s jinými lidmi, zaujímá k nim různé postoje, vytváří si k nim své vztahy; je součástí společenského celku, bytostí společenskou, která tvoří dějiny. Během tisíciletého trvání lidské společnosti se ovšem měnily podmínky její existence, proto se měnil i člověk. Tyto změny zasahovaly nejen oblast společenských vztahů, ale týkaly se i rozumového osvojování světa člověkem a citového přístupu k němu.
    Protože ústředním hrdinou slovesného umění je člověk, je i literatura spjata s dějinami společnosti. Nic lidského nemůže být proto literatuře cizí.
    Máme-li sledovat smysl jednotlivých slovesných děl, zjišťovat, jak na sebe navazují, v čem je jejich  podobnost nebo odlišnost, jaké jsou společné znaky uměleckého výrazu v literárních dílech určitého časového období, používáme k tomu hlediska historického, studujeme dějiny literatury. Čeho si v nich všímáme? Předně tzv. literárního procesu. Literární proces je souborné označení pro působení mnoha činitelů, jako jsou autor slovesného díla, jeho život a umělecké schopnosti, společnost, která vznik díla ovlivňuje, a konečně soudobá literární praxe. Literární dílo totiž vždy nějakým způsobem reaguje na dobovou literární situaci:  buď se podřizuje tradici, nebo ji porušuje.
    Slovesné umění všech dob zobrazuje dlouhé a často i neobyčejně pohnuté drama lidského zápasu o dokonalejší podobu světa, sleduje životní situace lidí, jejich naděje, sny, omyly, prohry i vítězství.
    Také v těchto dějinách literatury chceme vidět především člověka v jeho historické podmíněnosti a proměnlivosti. Člověka jako předmět uměleckého zobrazení i jako zobrazovatele a tvůrce nových hodnot.
    Naše učebnice sleduje vývoj národní literatury a ve vybraných kapitolách přední zjevy literatury světové. Zapojení národního písemnictví do souvislosti se světovou literaturou je dáno stále sílící představou světové literatury jako celku. Poměr mezi národní literaturou a literaturou světovou vyplývá částečně z určení knihy: má sloužit jako studijní příručka studentům středních škol, ale také širší veřejnosti.
    Učebnice zásadně pomíjí literárněteoretické výklady s výjimkou genetického poučení o uměleckých směrech. Otázek literární teorie si všímají jiné knihy, např. úvodní kapitoly Vodičkova Světa literatury I nebo učebnice Dr. Jiřího Kostečky Do světa literatury jinak.
    Autoři se pokusili sladit informativní poslání knihy s jejím posláním naukovým, a navíc s hlediskem přístupnosti a živosti výkladu. Sloučit všechny tyto zřetele bylo však nesmírně obtížné a vedlo nekdy ke kompromisním  ústupkům, diktovaným ohledem na využití ve škole.
    Přehledné dějiny literatury sledují látku postupem chronologickým, od něhož se odchylují jen v několika málo případech, kdy hledisko časového působení díla dostalo přednost před zařazením historickým.
    Časové rozčlenění látky i názvy jednotlivých epoch vycházejí z hledisek vlastních literatuře jako specifickému druhu umění. Kniha přihlíží ke kulturně-uměleckým proudům a respektuje do jisté míry i změny společenské struktury.
    Výběr autorů a děl národní a světové literatury není zdaleka vyčerpávající. Zahrnuje ty autory, kteří se podstatněji podíleli na vývojovém procesu a jejichž dílo je živou kulturní hodnotou, nebo ji ve své době představovalo. Zastoupení autorů světové literatury se řídilo do jisté míry i ohledem na to, které hodnoty představovaly podnětné impulzy pro národní literaturu nebo jsou živé v čtenářském povědomí.
    Kniha tohoto typu nemá charakter encyklopedie kulturních dějin, i když místy poukazuje na vývoj výtvarného nebo jiného umění. Ani při sledování slovesné kultury nebylo možno vyložit soustavně  např. historické proměny jednotlivých žánrů.
    V těchto Dějinách literatury šlo o hodnocení a vyslovování soudů, nikoli o postup objektivně registrující. Nedělají si nárok na definitivnost a trvalou platnost hodnocení. Nemůže být snad na škodu, když kniha nastoluje některé otázky dosud ne zcela jednoznačně rozřešené literární vědou  ( výklad realismu, romantismu, symbolismu atd.).
    Poznatky získané studiem dějin literatury musí být podloženy četbou děl krásné literatury. Naše kniha chce tyto čtenářské zkušenosti doplňovat, utřiďovat a orientovat, chce poukazovat na vztahy  mezi autorem a dílem i jejich dobou a současně prohlubovat estetický vjem čtenářského prožitku. Podaří-li se jí to, splní své poslání.

    (listopad 1967)

    Uplynula více než dvě desetiletí, než mohla tato kniha, násilně zakázaná ze škol, znovu vyjít v  r. 1993. Nynější, celkově už 3. vydání se od obou předchozích odlišuje v tom, že vypouští partie o slovenské literatuře a výklad látky ukončuje nástupem realismu. Kapitoly o literatuře konce 19. a začátku 20. století se objeví ve druhém dílu Přehledných dějin.
    V tomto 3. vydání došlo i k dalším dílčím změnám v textu, které však celkovou koncepci díla nijak nenarušují.

    (prosinec 1993)

    Obsah učebnice

         I.  BOHOVÉ A HRDINOVÉ

    • Starověké orientální literatury
    • Antická řecká literatura
    • Latinská římská literatura

        II. SLOVESNÁ KULTURA STŘEDOVĚKÉ KŘESŤANSKÉ JEDNOTY

    • Křesťanství a jeho ideologie
    • Staroslověnské písemnictví a latinská literatura doby románské
    • Evropská hrdinská epika a dvorská lyrika
    • Česká veršovaná epika
    • Vyvrcholení gotické slovesné kultury v Čechách

      III. ČESKÁ LITERATURA 15. STOLETÍ OBRAZEM KRIZE STŘEDOVĚKÉ SPOLEČNOSTI

    •  Společenské příčiny krize
    • Mistr Jan Hus
    • Husitská literatura
    • Petr Chelčický a jednota bratrská

     IV. UMĚLECKÝ IDEÁL ROZVITÉHO LIDSTVÍ (Evropský humanismus a renesance)

    • Předchůdci renesančního cítění v Itálii a ve Francii
    • Renesance a humanismus v jižní a západní Evropě

      V. LITERATURA MĚŠŤANSKÉHO HUMANISMU V NAŠICH ZEMÍCH

    • Humanismus v Čechách
    • Vzdělávací ráz měšťanské literatury
    • Jan Amos Komenský

     VI. SLOVESNÁ TVORBA BAROKNÍ ROZPOLCENOSTI

    • Evropské baroko
    • Oficiální literatura českého baroka
    • Lidová a pololidová slovesnost

    VII. LITERÁRNÍ TVORBA IDEÁLŮ ŽIVOTNÍ VYROVNANOSTI (Klasicismus)

    • Francouzský klasicismus
    • Klasicistická tragédie a komedie
    • Osvícenství

    VIII. OD OSVÍCENSKÉHO KLASICISMU K SENTIMENTALISMU (Začátky národního obrození)

    • Problematika a ráz národního obrození
    • Podmínky národního obrození a úkoly literatury
    • Obrozenské dějepisectví a jazykověda
    • Vzdělávací a lidovýchovná próza
    • Novinářství a časopisectví
    • Divadlo
    • Začátky novočeské poezie

       IX. KE ZDROJŮM CITOVOSTI (Evropský preromantismus)

    • Kult přirozeného člověka, dávnověku a přírody
    • Klasicistické a romantické prvky v preromantismu
    • Od Rousseaua ke Goethovi

        X. VZNIK UMĚLECKY NÁROČNÉ LITERATURY (Národní obrození ve dvacátých letech)

    • Dovršení jazykového obrození (Jungmann)
    • Ideál hrdinského dávnověku (Rukopisy)
    • Obraz minulosti posilou národního vědomí
    • Slovanská myšlenka ve vědě a v poezii
    • Sblížení poezie s lidovou slovesností
    • Divadlo ve dvacátých letech

       XI. ROMANTICKÁ REVOLTA PROTI ROZUMU A ŘÁDU (Evropský romantismus)

    • Podmínky romantického životního pocitu
    • Stylizace romantického hrdiny
    • Podoba romantické literatury
    • Německý romantismus
    • Romantismus v Anglii a ve Francii
    • Ruský a polský romantismus

      XII. MEZI IDYLIČNOSTÍ A PROTISPOLEČENSKOU REVOLTOU (Česká literatura v letech třicátých a čtyřicátých)

    • Úkoly literatury ve třicátých a čtyřicátých letech
    • Máchův subjektivní romantismus
    • Tylovo úsilí o výchovu národní společnosti
    • Erbenův nadosobní řád
    • Slovenská jazyková odluka a básníci školy Štúrovy

    XIII. MEZI DEMOKRATICKÝM RADIKALISMEM A SOCIÁLNÍ UTOPIÍ

    • Mladé Německo a Francie
    • Ruští radikální demokraté a Gogol
    • Havlíček a Němcová

    XIV. LITERATURA DEMOKRATICKÝCH A NÁRODNÍCH IDEÁLŮ

    • Podmínky literárního života v šedesátých a sedmdesátých letech
    • Vývojové tendence české literatury
    • Generace májovců: Hálek, Světlá, Arbes, Neruda

     XV. LITERATURA NÁRODNÍCH A VŠELIDSKÝCH IDEÁLŮ (Česká literatura od poloviny sedmdesátých let)

    • Společenské a kulturní podmínky
    • Svatopluk Čech a generace ruchovců
    • Konvenční próza
    • Historická beletrie
    • Dramatická tvorba
    • Mezi domovem a světem cizích kultur (Sládek, Vrchlický, Zeyer)

    XVI. LITERÁRNÍ TVORBA KRITICKÉHO OBRAZU SPOLEČNOSTI ( Realismus v evropských literaturách)

    • Filozofické předpoklady realismu
    • Umělecké zásady realismu
    • Realismus anglický, francozský a ruský

    XVII. NÁSTUP REALISMU V ČESKÉ LITERATUŘE

    • Vědecký realismus a přehodnocování národních ideálů
    • Vývojové tendence české literatury v osmdesátých letech
    • Vesnický román a povídka
    • Drama v období realismu
    • Literatura pro děti a mládež
    • Slovenská literatura

    Jmenný rejstřík

     

     

     

     

     

     

     

     

      

     

     

    Souhlas s použitím souborů cookies

    Tento web používá soubory cookies. Kliknutím na tlačítko souhlasím, to berete na vědomí. Další informace

    Nastavte souhlasy, souhlasím s:

    Potvrdit výběr
    Souhlasím a zavřít.
    Nastavení

    Zboží bylo vloženo do košíku

    S učebnicí vloženou do košíku zákazníci často kupují:

    Opravdu chcete vyprázdnit košík?