- Určeno pro:
- Střední škola
- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 174
Úkol školního dějepisu bývá vymezován různými způsoby. V pojetí, které nabízíme v této učebnici, je chápán jako předmět, který má žákům umožnit nahlédnout historické kořeny současnosti, vzájemnou provázanost přítomnosti a minulosti. Takové pojetí ponese ovšem poněkud jiné rysy, budou-li jeho předmětem dějiny novější nebo starší. Středověk je epochou, která se již před staletími uzavřela a kterou od našich dnů dělí dnes už bezmála půl tisíciletí novověké doby. To spolu s tím, že jde o epochu mající své nemalé zvláštnosti, umožňuje, abychom ji viděli jako civilizační a kulturní celek. Jeho základním rysům věnujeme pozornost v úvodní kapitole. Tématem dalších kapitol je pak popis jak vlastního dějinného vývoje, rozčleněného do tří velkých evropských kulturních okruhů - západního, východního a islámského a ve shrnujícím přehledu kulturních okruhů mimoevropských, tak i charakteristika několika specifických jevů, jež středověk i novověk charakterizují: zemědělství a spolu s ním i vesnice jako ekonomický základ tehdejší společnosti, město jako nový výrobní i sociální a politický faktor, dále společnost a její struktura a konečně renesance a reformace jako myšlenková hnutí rozbíjející středověké pojetí světa a kladoucí základy novověkého pojetí světa a člověka. Bylo naší snahou ukázat na každém ze zvolených témat to, čím byly ten či onen jev nebo proces, ta či ona událost nové, čím přispívaly k celkovému vývoji společnosti, ale i to, v čem zachovávaly anebo pozměňovaly předchozí stav.
Hierarchické uspořádání středověké společnosti do jednotlivých stavů a sociálních skupin, náboženské cítění a teologické myšlení, boj o politickou moc mezi stavy, stejně jako boj o nadvládu nad křesťanstvem mezi papežstvím a císařstvím, vývoj poznání světa přírody i člověka, idea jednotného, univerzálního, k jednomu společnému cíli směřujícího dění - to všechno jsou jevy, které nemají zdaleka jenom význam pro svou dobu. Každý z nich sám o sobě, stejně jako tím, že se vzájemně prolínaly, a i tím, že byly vývojem překonány, přispívaly k vytvoření dnešní evropské společnosti, a samozřejmě také její "evropeizované" podoby na ostatních kontinentech.
Snažili jsme se středověk a první století raného novověku představit nikoli jako soubor "mrtvých" fakt, jež jsou snad zajímavé a z hlediska soudobé historické vědy významné. Chtěli jsme je popsat jako svět člověka, žijícího v jisté době, v jistých podmínkách, do nichž se narodil a v nichž se učil žít, ale jež sám také svou činností i myšlením spoluvytvářel i pozměňoval. Mnohdy výsledek této činnosti vůbec nemohl postřehnout, protože bylo zapotřebí mnoha a mnoha generací k tomu, aby se v životě společnosti mohl skutečně viditelným způsobem projevit. Jindy se naopak projevil během velmi krátké doby. Jako by tedy člověk žil v nehybném světě, nemajícím skutečné "dějiny", jindy se tyto "dějiny" kolem něho přehnaly se zničující silou a rychlostí. V tom se život dnešního člověka od života člověka ve středověku pozměnil jenom málo. Také my tento "rytmus" dějin zažíváme dnes velmi intenzivně.
Rejstřík osob
-1%
-28%
-10%
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?