- Formát:
- A4 (21 x 30 cm)
- Počet stran:
- 52
Dostává se vám do rukou učební pomůcka Hůlková písankanabízející alternativu ve výuce psaní. Je určena dětem se středním a těžším mentálním postižením, ale věříme, že může pomoci i dětem s nejrůznějšími grafomotorickými obtížemi.
Hůlková písanka volně navazuje na učební pomůcku První čtení, která pro alternativní výuku čtení využívá globální metodu. Tím bylo čtení zpřístupněno celé řadě dětí s mentálním postižením. Globální metoda čtení, tak jak ji předkládáme ve zmíněné učební pomůcce, pracuje výhradně s hůlkovými písmeny velké abecedy. Důvodem jsou právě obtíže dětí s mentálním postižením rozlišovat a prakticky používat čtyři grafické záznamy jednoho fonému. Stejné problémy má potom dítě i ve výuce psaní, kdy nedovede přiřadit k tiskacímu písmenu odpovídající tvar písmene psacího. Vybereme-li však ze čtyř grafických tvarů písmen jediný - hůlkové písmeno, které se nejsnáze napodobuje, umožníme tak dětem grafický záznam přečteného slova, kterému rozumějí.
Tento typ písmen používal v období přípravy na psaní psacím písmem také J.Kožíšek v učebnici Poupata, stejně tak jako byla hůlková písmena využita ve výuce čtení a psaní globální metodou. Cílem bylo právě vyjádřit písmenem myšlenku, protože do té doby se v psaní kladl důraz spíše na estetické hledisko. Také ve většině waldorfských škol se děti v první třídě učí pouze velká tiskací písmena. I proto se domníváme, že hůlkové písmo může být dětem s mentálním postižením bližší.
Publikaci tvoří soubor pracovních listů doplněný metodickým postupem výuky psaní hůlkovými písmeny.
Publikace je rozdělena do následujících částí:
1. průpravné a uvolňovací cviky
- stanovení aktuální úrovně grafomotorických dovedností a metodika
2. nácvik prvků hůlkového písma
- metodika a 18 pracovních listů
3. nácvik psaní jednotlivých písmen
- metodika a 29 pracovních listů.
Pracovní listy mají vyznačenou liniaturu ve třech šířkách. Je však třeba počítat s tím, že ne každé dítě vzládne psaní ve všech třech šířkách liniatury. Kromě pracovních listů obsahujících prvky hůlkových písmen a jednotlivá písmena, obsahuje soubou další listy s vyznačenou liniaturou k volnému procvičování.
Každý pracovní list (respektive každé písmeno) třetí části je v záhlaví doplněn ilustrací. Ta vyjadřuje obsah slova, jehož počáteční hlásku se dítě učí psát. Použití stejného typu písmen pro výuku čtení i psaní se velmi osvědčilo. Doba výuky je ryze individuální.
-
S titulem Hůlková písanka aneb Od čar a oblouků k hůlkovým písmenům souvisí:
Určeno žákům s přiznanými podpůrnými opatřeními.
V písankách jsou zohledněny potřeby výuky psaní v prvních třech ročnících základních škol praktickýc...
Určeno žákům s přiznanými podpůrnými opatřeními.
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?