- Určeno pro:
- 4. ročník
- Formát:
- B5 (16 x 23 cm)
- Počet stran:
- 64
Přírodověda pro 4.ročník ZŠ.
Tato učebnice vám přináší mnoho zajímavostí ze života rostlin a živočichů. Jejím cílem však není, abyste se texty učili nazpaměť, ale abyste s nimi pracovali jako se zdroji informací. Učte se texty číst s porozuměním a podle otázek a úkolů v nich vyhledávat požadované informace. Důležitou součástí výuky bude pozorování. Vypravíte se do lesa, na louku, na pole, k rybníku či k řece nebo alespoň do parku.Budete pozorovat především rostliny a drobné živočichy, např. mravence, včely, motýly, žáby, ptáky, v rybníku můžete zahlédnout ryby. Budete-li se chovat tiše, možná uvidíte i některé savce, např. na poli skupinku srn.
Na vycházkách pozorujte okolní krajinu a posuďte, zda je, či není narušena lidskou činností. Pokud zjistíte nedostatky, např. znečištění odpatky, poraďte se s vyučujícím, zda by nabylo vhodné upozornit na ně odpovědné osoby. Sami se také v přírodě chovejte tak, abyste ji neznečišťovali či nepoškozovali - nelámejte větve, netrhejte chráněné rostliny, neplašte zvěř.
Na vycházka si s sebou berte zápisník a některá pozorování zaznamenávejte; můžete dělat i jednoduché náčrty přírodnin nebo okolní krajiny. K pozorování rostlin a drobných živočichů, semen, výtrusů či struktury těla rostlin využijte lupu. Máte-li doma dalekohled, můžete ho při vycházkách s rodiči využít k pozorování vzdálenějších přírodních objektů, např. ptáků ve větvích stromů, srn pasoucích se na poli, labutí na rybníku. Fotografování (fotoaparátem či mobilem) při vycházkách s rodiči nebo se třídou vám může přinést mnoho podkladů např. pro porovnávání rostlin v průběhu měnících se ročních dob.
Důležité je, že všichni můžete být v práci úspěšní. Nemusíte se bát, že vám selže paměť, že nebudete v hodinách přírodovědy umět, protože při vypracovávání úkolů budete moci vyhledávat informace v textu učebnice, přírodniny budete zařazovat podle tabulek a popisovat je podle barevných obrázků nebo rostliny podle skutečnosti; budete si sami moct zvolit, o čem chcete hovořit, co budete pozorovat a popisovat (viz Tabulka činností žáka na str. 48 v Pracovních listech k učebnici Rozmanitost přírody 4/1). Naučíte se podle osnovy a podle testů v učebnici napsat si samostatně zápis nebo zaznamenat výsledek pozorování či pokusu. Činnosti, z nichž můžete vybírat: zjistím a popíšu....; vysvětlím....; nakreslím přehled, tabulku, myšlenkovou mapu; popíšu podle obrázku.....; vyhledám informace o....a seznámím s nimi splužáky; připravím si referát o ......
ŽIVÁ PŘÍRODA (Pracovní listy, str. 1, 2, 32)
V LESE (Pracovní listy, str. 3-13)
U LIDSKÝCH OBYDLÍ (Pracovní listy, str. 14-17)
NA POLI (Pracovní listy, str. 18-21)
NA LOUCE (Pracovní listy, str. 22- 26)
VE VODĚ A V JEJÍM OKOlÍ (Pracovní listy, str. 27-31)
Orientační časový a tematický plán
Zboží bylo vloženo do košíku
Opravdu chcete vyprázdnit košík?