Košík 0 Kč
Celková cena:
0 Kč
Počet produktů:
K pokladně Košík je prázdný Zboží v košíku

    -8%

    • Didaktika matematiky

    Didaktika matematiky

    Jak učit matematiku zajímavě a užitečně

    Naše cena s DPH:
    472 Kč DPH 0%
    Původní cena s DPH:
    513 Kč
    Ušetříte:
    41 Kč
    Dostupnost:
    skladem
    ks
    DO KOŠÍKU
    Autor:
    Josef Polák
    Nakladatel:
    FRAUS
    Kód zboží:
    56339
    EAN / ISBN:
    9788072384495
    FRAUS

    Popis produktu

    Publikace pro učitele matematiky, studenty učitelství, ale také pro další zájemce o studium matematiky a její historie. Vyplňuje citelnou mezeru v naší odborné literatuře, kterou je kvalitní učebnice didaktiky středoškolské matematiky.

    Publikace má za cíl jednak pomoci výuce didaktiky a historie matematiky, ale hlavně být zdrojem inspirace pro středoškolské učitele, kteří mají zájem o kvalitní výuku.

    Kniha obsahuje:

    Konkrétní didaktika matematiky
    Zahrnuje didaktické zpracování těchto partií:

    Množiny a logika, Reálná čísla, Funkce, Goniometrie, Rovnice a nerovnice v R, Komplexní čísla, Kombinatorika, Počet pravděpodobnosti a statistika, Posloupnosti a nekonečné řady, Geometie, Vektory, Analytická geometrie, Matematická analýza.

    Zpracování všech partií má následující jednotnou strukturu:

    - historie vzniku a vývoje pojmů i metod
    - přehled metodického zpracování látky v našich učebnicích v historickém vývoji
    - didaktická analýza současného pojetí a metodika výkladu
    - motivační a aplikační úlohy (včetně netradičních zajímavých úloh)
    - konkrétní zpracování scénáře význačných výukových hodin

     

    Určeno pro:
    Střední škola
    Formát:
    B5 (16 x 23 cm)
    Počet stran:
    431

    O učebnici

    V naší literatuře je dlouhodobě postrádána souborná učebnice didaktiky matematiky a také historie matematiky pro učitele. Přitom v současnosti je v našem i světovém školství velmi aktuální a důležité řešení didaktických problémů: Jaké si klást cíle a jaké volit metody či prostředky ve výuce matematiky ve 21. století, aby byly účinná a vyhovovala jeho požadavkům?

    Předložená kniha chce v tomto směru pomoci výuce didaktiky středoškolské matematiky a historie matematiky, ale hlavně být zdrojem inspirace pro středoškolské učitele matematiky, studenty učitelství i další zájemce o matematiku a její kvalitní výuku.

    Kniha je rozdělena do tří částí:

    I.  část Konkrétní didaktika matematiky

    • Zahrnuje didaktické zpracování těchto středoškolských partií:
    •     Množiny a matematická logika. Reálná čísla. Funkce. Goniometrie. Rovnice a nerovnice. Komplexní čísla. Kombinatorika. Počet pravděpodobnosti a statistika. Posloupnosti a nekonečné řady. Geometrie. Vektory. Analytická geometrie. Matematická analýza.
    • Zpracování všech partií má jednotnou strukturu:
    • historie vzniku a vývoje pojmů i metod,
    • přehled metodického zpracování látky v našich učebnicích v historickém vývoji,
    • didaktická analýza současného pojetí a metodika výkladu,
    • motivační a aplikační úlohy včetně netradičních úloh,
    • konkrétní zpracování scénáře některých výukových hodin (v možném rozsahu publikace).

    II.  část Obecná didaktika matematiky

    • Obsahuje stručně zpracovaná, avšak ve školské praxi bezprostředně využitelná témata:
    •     Didaktické zásady vyučování matematiky. Formy a metody výuky matematiky. Prostředky matematického vzdělávání. Vzdělávací programy (RVP a ŠVP) matematiky pro SŠ.

    III.  část Stručná historie matematiky, významní matematici

    Netradiční struktura a pojetí publikace vycházejí z přesvědčení i zkušeností autora, že vhodným základem didaktiky matematiky je didaktický rozbor konkrétních pojmů a metod matematiky. Teprve na tomto základu je účelný zobecňující pohled a rozbor forem, metod a prostředků vyučování.

    Při promýšlení pojetí a zpracování knihy jsem měl (obdobně jako u svých předchozích knižních publikací) na mysli základní pravidlo knižní tvorby: "Psát to a tak, co a jak byste sami chtěli číst." Na zřeteli jsem ovšem měl také specifické atributy didaktiky matematiky i konkrétní zkušenosti s její výukou. 

    Obsah učebnice

       1  Úvod

       2  Množiny a matematická logika

    • 2.1  Z historie množin a logiky
    • 2.2  Základní množinové a logické pojmy v českých středoškolských učebnicích
    • 2.3  Didaktické aspekty výkladu základních množinových pojmů ve středoškolské matematice
    • 2.4  Didaktické aspekty výkladu základních pojmů matematické logiky a jejího užití ve středoškolské matematice

       3  Reálná čísla

    • 3.1  Historický vývoj pojmu čísla
    • 3.2  Reálná čísla v českých středoškolských učebnicích matematiky
    • 3.3  Rozšiřování pojmu čísla ve školské matematice
    • 3.4  Matematická indukce
    • 3.5  Elementární teorie čísel
    • 3.6  Zajímavé úlohy z elementární teorie čísel
    • 3.7  Výpočty s reálnými čísly v praxi
    • 3.8  Základy algebry ve středoškolské matematice

       4  Funkce

    • 4.1  Vznik a vývoj pojmu funkce
    • 4.2  Funkce a funkční myšlení ve školské matematice
    • 4.3  Metodika zavedení pojmu funkce ve středoškolské matematice
    • 4.4  Elementární funkce a některé neelementární funkce ve středoškolské matematice
    • 4.5  Specifické vlastnosti funkcí (druhy funkcí), rovnost funkcí, operace s funkcemi
    • 4.6  Zajímavé aplikační úlohy o funkcích

       5  Goniometrie

    • 5.1  Historie geneze pojmu goniometrických (trigonometrických) funkcí
    • 5.2  Vývoj pojetí výuky goniometrických funkcí ve středoškolských učebnicích matematiky
    • 5.3  Didaktické aspekty výkladu goniometrických funkcí ve středoškolské matematice
    • 5.4  Aplikace goniometrických funkcí
    • 5.5  Cyklometrické funkce

       6  Rovnice a nerovnice v oboru reálných čísel

    • 6.1  Z historie rovnic
    • 6.2  Rovnice a nerovnice v českých středoškolských učebnicích
    • 6.3  Didaktické aspekty tématu rovnice ve středoškolské matematice
    • 6.4  Lineární a kvadratické rovnice ve středoškolské matematice
    • 6.5  Lineární, resp. kvadratické rovnice s více neznámými a jejich soustavy
    • 6.6  Aplikační slovní úlohy vedoucí k řešení rovnic
    • 6.7  Zajímavé historické úlohy řešené pomocí rovnic
    • 6.8  Didaktické aspekty tématu nerovnice ve středoškolské matematice

       7  Komplexní čísla a jejich užití, řešení rovnic v C

    • 7.1  Historie pojmu komplexních čísel a jejich terminologie
    • 7.2  Komplexní čísla ve středoškolských učebnicích
    • 7.3  Didaktické aspekty zavedení komplexních čísel a operace s nimi
    • 7.4  Úlohy o komplexních čísel a jejich užití

       8  Kombinatorika

    • 8.1  Historie (vznik a vývoj) kombinatoriky
    • 8.2  Kombinatorika v českých středoškolských učebnicích
    • 8.3  Didaktické aspekty kombinatoriky
    • 8.4  Zajímavé a aplikační kombinatorické úlohy
    • 8.5  Další kombinatorické principy
    • 8.6  Magické čtverce a latinské čtverce

       9  Počet pravděpodobnosti a matematická statistika

    • 9.1  Z historie počtu pravděpodobnosti a statistiky
    • 9.2  Počet pravděpodobnosti a statistika v českých středoškolských učebnicích
    • 9.3  Didaktické aspekty výuky počtu pravděpodobnosti ve středoškolské matematice
    • 9.4  Historické a další zajímavé pravděpodobnostní úlohy
    • 9.5  Statistika ve středoškolské matematice

      10  Posloupnosti a nekonečné řady

    • 10.1  Historie posloupností a řad
    • 10.2  Posloupnosti a řady v českých středoškolských učebnicích
    • 10.3  Didaktické aspekty tématu posloupnosti a nekonečné řady
    • 10.4  Historické, zajímavé a aplikační úlohy o posloupnostech a nekonečných řadách

      11  Geometrie

    • 11.1  Historický vývoj geometrie
    • 11.2  České středoškolské učebnice geometrie
    • 11.3  Didaktické aspekty výuky planimetrie
    • 11.4  Příklady důkazů v planimetrii
    • 11.5  Důkazové a výpočetní planimetrické úlohy
    • 11.6  Konstrukční planimetrické úlohy
    • 11.7  Didaktické aspekty výuky stereometrie
    • 11.8  Polohové stereometrické úlohy
    • 11.9  Metrické stereometrické úlohy
    • 11.10  Výpočetní stereometrické úlohy

      12  Vektory a jejich užití

    • 12.1  Historie geneze pojmu a terminologie vektorů
    • 12.2  Vektory v českých středoškolských učebnicích matematiky
    • 12.3  Pojmy vektor a vektorový prostor v současné matematice
    • 12.4  Didaktické aspekty výkladu vektorů ve středoškolské matematice
    • 12.5  Aplikace vektorů v geometrii a ve fyzice

      13  Analytická geometrie

    • 13.1  Vznik a vývoj analytické geometrie
    • 13.2  Analytická geometrie v českých středoškolských učebnicích
    • 13.3  Didaktické aspekty ve středoškolské výuce analytické geometrie
    • 13.4  Analytické vyšetřování množin všech bodů dané vlastnosti

      14  Matematická analýza

    • 14.1  Historie vzniku a vývoje základních pojmů matematické analýzy
    • 14.2  Matematická analýza v českých středoškolských učebnicích
    • 14.3  Didaktické problémy úvodních pojmů matematické analýzy ve středoškolské matematice
    • 14.4  Didaktické aspekty diferenciáního počtu ve středoškolské matematice
    • 14.5  Zajímavé úlohy z aplikací diferenciálního počtu
    • 14.6  Didaktické aspekty integrálního počtu ve středoškolské matematice

    Literatura

    Souhlas s použitím souborů cookies

    Tento web používá soubory cookies. Kliknutím na tlačítko souhlasím, to berete na vědomí. Další informace

    Nastavte souhlasy, souhlasím s:

    Potvrdit výběr
    Souhlasím a zavřít.
    Nastavení

    Zboží bylo vloženo do košíku

    S učebnicí vloženou do košíku zákazníci často kupují:

    Opravdu chcete vyprázdnit košík?